Nagle zaczęły boleć cię plecy, szyja lub kolana? Natychmiast zapoznaj się z tymi ustaleniami. To może być naprawdę groźne!

Wielu Polaków miewa różne dolegliwości, które czasem nie wiadomo skąd się pojawiają. Potem często leczymy skutki, ale wciąż nie znamy przyczyny problemów. Jeżeli nagle zaczęły boleć cię plecy, szyja lub kolana, warto zapoznać się z ustaleniami zebranymi w tym artykule. Nie warto tego bagatelizować, bo można mieć z tego powodu poważne konsekwencje.

Bolą plecy, szyja lub kolana?
Podaj dalej

Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa jazdy oraz uniknięcia urazów, a nawet ocalenia życia podczas wypadku. Badania pokazują, że na przykład zbytnio przesunięta do przodu pozycja kierowcy spowoduje podczas hamowania awaryjnego poważniejsze obrażenia ciała, obszaru głowy, szyi i klatki piersiowej. Jednak niewłaściwa wysokość siedziska, odległość od pedałów lub nieodpowiednie wyregulowanie oparcia może być także przyczyną nadmiernego obciążenia kręgosłupa, kolan czy nadwyrężenia szyi. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, jak krok po kroku prawidłowo ustawić fotel kierowcy.

Krok 1 – wysokość siedziska

Pierwszą czynnością, którą trzeba wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska. Należy zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu pomiędzy naszą głową a dachem auta będzie wolna przestrzeń, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.

Renault Clio E-Tech Full Hybrid
Renault Clio E-Tech Full Hybrid / fot. Renault

Krok 2 – odległość od pedałów

Drugi krok to ustawienie odległości fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie (w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła prawą nogą wciskamy kontrolnie hamulec).

Krok 3 – oparcie fotela

Kolejnym elementem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno się je ustawić możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa.

Krok 4 – zagłówek

Następna czynność to odpowiednie położenie zagłówka. Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy. Jego szczyt powinien być ustawiony na równi ze szczytem głowy.

Renault Megane E-Tech Electric
Renault Megane E-Tech Electric / fot. Renault

Krok 5 – kierownica

Pozycja kierownicy ma umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy. Trzeba móc wykonać to bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy dać radę trzymać ją ugiętymi rękami. Pomiędzy środkiem koła kierownicy a naszym mostkiem powinno być przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.

Krok 6 – lusterka i pas

Następnie ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu). Górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej. Nie dotykając przy tym szyi ani nie zsuwając się z ramienia.

Źródło: Renault

Przeczytaj również