Miarka się przebrała! Samochody elektryczne mają zakaz parkowania obok normalnych aut. Coraz więcej pożarów baterii

Miarka się przebrała! Samochody elektryczne mają zakaz parkowania obok normalnych aut. Coraz więcej pożarów baterii

Pożar Volkswagena ID. 3

Podaj dalej

O tym, że samochody elektryczne wciskano na rynek w pośpiechu, przekonujemy się coraz bardziej. Po nasilającej się serii pożarów elektryków z baterią, właściciele parkingów wydają już pierwsze zakazy parkowania takich aut. Jednak kłopoty wychodzą nawet w hybrydach plug-in!

Odpowiedzialność za panikę względem pojazdów na prąd ponosi koncern General Motors, który zamontował wadliwe baterie w Chevroletach Bolt EV oraz EUV. Obecnie produkcję całkowicie wstrzymano do czasu znalezienia przez LG Energy i LG Chem przyczyny usterek, wywołujących pożar. Obecnie naładowanie Chevroleta Bolta powyżej 90 proc. lub zbytnie rozładowanie baterii grozi samozapłonem.

Ludzie mają dość elektryków

Zakaz parkowania dla aut elektrycznych
fot. reddit.com

Na reakcję nie trzeba było długo czekać. Jeden z parkingów w San Francisco, w przyjaznym elektrykom stanie Kalifornia, wydał stanowczy komunikat. „Dla bezpieczeństwa klientów: SUROWO ZABRANIA SIĘ parkowania na tym obiekcie pojazdom elektrycznym CHEVROLET BOLT. Dziękujemy za zastosowanie się”. Problem nie dotyczy bowiem tylko nowych Boltów, ale także starszych modeli, których baterie mocno się nadwyrężyły.

W USA jeździ ok. 100 tys. Chevroletów Bolt, ale ich właściciele są nieco postawieni pod ścianą. Nie wszyscy stosują się do zaleceń przeładowywania lub nadmiernego rozładowywania baterii. Akcja serwisowa potrwa długo, zwłaszcza że dostawca baterii jeszcze nie zapewnił bezpiecznego rozwiązania. Dramat General Motors potęguje fakt, że surowce potrzebne do budowy baterii zużyje się na stare, a nie nowe modele.

Szukanie znanej przyczyny

Pożar Tesli w Szwecji
Pożar Tesli w Szwecji

Oczywiście przyczyna zapłonów jest teoretycznie znana. Za pożary baterii odpowiedzialne jest piętrzenie się dendrytów litu, które w momencie przebicia się do ciekłego elektrolitu wywołują pożar. Ich powstawanie jest nieuniknione, ale LG Chem musi rozwikłać, dlaczego problem tak bardzo nasilił się w Boltach. Oczywiście pożary dotyczą też innych pojazdów elektrycznych, ponieważ technologia jest niemal identyczna.

Niedawno raport londyńskiej straży pożarnej wskazał, że pojazdy z wtyczką odpowiadają za dwukrotnie więcej zapłonów niż benzyniaki czy diesle. Problem zaczyna nasilać się także w hybrydach plug-in, które także mają małe akumulatory z ciekłym elektrolitem. Naukowcy cały czas badają jak zwiększyć wytrzymałość baterii. Wielkie nadzieje wiąże się z upowszechnieniem akumulatorów ze stałym elektrolitem, ale na masową produkcję baterii solid-state poczekamy co najmniej do drugiej połowy dekady.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News