Kierowcy w stolicy zapłacą 74,80 zł dziennie za jazdę 8-letnim lub starszym autem na diesel. Benzyniaki także z limitem wieku

Walka ze zmianami klimatu sprawia, że strefy czystego transportu w miastach będą nie tylko liczniejsze, ale i coraz większe. W przyszłym roku jedno z miast wprowadzi drakońskie ograniczenia dla aut spalinowych. Przepustka dla kierowców starszych aut na diesel lub benzynę będzie wynosić 74,80 zł dziennie.

Od 24 grudnia zakaz Diesla w Polsce będzie legalny
Podaj dalej

Strefa ultraniskiej emisji (ULEZ) w Londynie rozszerzy się na cały obszar Wielkiego Londynu do końca przyszłego roku. Strefa funkcjonuje od 2019 r., gdy wprowadził ją burmistrz brytyjskiej stolicy, Sadiq Khan. To rozwiązanie działa równolegle do miejskiej opłaty za wjazd do centrum miasta. Ma ona na celu zminimalizowanie liczby pojazdów w centrum Londynu

Cały Londyn będzie strefą czystego transportu
fot. stock.adobe.com – Chalabala

Diesel i benzyniak z limitem wieku

ULEZ karze kierowców najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Na liście zakazanych maszyn jest większość motocykli wyprodukowanych przed 2007 r. Umieszczono tam też większość samochodów benzynowych i furgonetek wyprodukowanych przed 2006 r. Największe restrykcje mają auta na diesel, bowiem nakładane są nawet na egzemplarze wyprodukowane przed 2015 r.

Za zanieczyszczające środowisko pojazdy kierowcy muszą płacić 12,5 funta (obecnie 74,80 zł) dziennie, aby jeździć w strefie. Do końca 2023 r. taką opłatę na terenie całego miasta zapłaci każdy kierowca, którego auto to 8-letni lub starszy diesel. „Prawie połowa Londyńczyków nie posiada samochodu, ale nieproporcjonalnie odczuwają szkodliwe konsekwencje, jakie powodują zanieczyszczające pojazdy” – argumentuje wprowadzenie nowych przepisów Sadiq Khan.

Londyn
fot. stock.adobe.com – zgphotography

Co dadzą nowe przepisy?

Władze w Londynie twierdzą, że rozszerzając strefę ultraniskiej emisji, będzie w stanie obniżyć emisje NOx z samochodów osobowych i dostawczych o 285-330 ton. Ponadto emisje CO2 w okolicach Londynu można by zmniejszyć o 135 tys. do 150 tys. ton. The Guardian zauważa, że ​​rozszerzony ULEZ zmniejszy również liczbę najbardziej zanieczyszczających samochodów na ulicach miasta. Będzie to od 20 tys. do nawet 40 tys. mniej aut dziennie.

Przeczytaj również