Dramatyczna sytuacja z silnikami Diesla w Unii Europejskiej! Sprzedaj go póki możesz. Potem będzie za późno

Dramatyczna sytuacja z silnikami Diesla w Unii Europejskiej! Sprzedaj go póki możesz. Potem będzie za późno

Parking na lotnisku

Podaj dalej

Jeszcze nie tak dawno samochody z silnikiem Diesla wybierał co drugi klient, ale dziś trendy są zupełnie odwrotne. Z najnowszego raportu wynika, że w Unii Europejskiej udział w rynku aut z jednostkami wysokoprężnymi zaliczył drastyczny spadek. Tak złej sytuacji Diesel nie miał w Europie od bardzo dawna.

Tak słabego diesla nie było już dawno

Analitycy JATO Dynamics zebrali dane z 26 europejskich krajów i okazało się, że „ropniaki” są w większym odwrocie niż się wydawało. W lipcu 2019 i 2020 r. ludzie łapali się za głowę, gdy udział diesla spadł do poziomu 32-30 prc. To jednak nic przy tym, co wyszło w lipcu 2021 r., bo auta z jednostkami wysokoprężnymi wybierało zaledwie 22 proc. klientów. Wygląda na to, że sprzedać diesla w Europie będzie trudniej z każdym kolejnym rokiem.

Sprzedaż aut w Europie wg. paliwa - lipiec 2019/2020/2021
graf. JATO Dynamics

Niewiele, a dokładnie 5 proc., zabrakło, żeby diesle zostały wyprzedzone przez auta z wtyczką. Z 17-procentowego udziału w rynku 47 proc. w lipcu stanowiły pełne elektryki, a resztę hybrydy plug-in. Jeszcze rok temu udział aut BEV/PHEV wynosił ledwie 9 proc., a rok wcześniej nawet 3 proc. Mimo tak szybkich przyrostów eksperci wskazują, że sprzedaż aut z wtyczką rozwija się zbyt wolno.

Moda na SUV-a nie przemija

Jednocześnie cały czas nie maleje, a wręcz rośnie zainteresowanie SUV-ami. W lipcu 2021 r. spośród wszystkich zarejestrowanych nowych aut aż 46,1 proc. stanowiły crossovery. Auta osobowe segmentu B oraz C stanowiły odpowiednio 17,1 oraz 16,2 proc. całego „tortu”. Co ciekawe, Dacia Sandero jako jedyna w lipcu sprzedała się w liczbie powyżej 20 tys. egzemplarzy. W zestawieniu najchętniej kupowanych modeli widnieją Volkswagen Golf, Toyota Yaris i Volkswageny Polo. Potem zaczyna się ciąg SUV-ów, z których najlepszy był Volkswagen T-Roc.

Sprzedaż aut w Europie wg. nadwozia - lipiec 2021
graf. JATO Dynamics

Ten rodzaj nadwozia dominował segment hybryd plug-in, gdzie zdecydowanym zwycięzcą był Ford Kuga. Z kolei najlepiej sprzedającym się elektrykiem był Volkswagen ID.3, choć daleko mu do odrobienie tegorocznej straty do Tesli Model 3. Jednak ogólnie był to najgorszy lipiec w europejskiej motoryzacji od 9 lat. Wówczas nie udało się sprzedać miliona samochodów (966 090 szt.), a w tym roku lipcowy licznik zatrzymał się na 967 830 egzemplarzach.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News