Coraz gorsza sytuacja z dieslem w Polsce. Kierowcy mogą być zmuszeni z niego zrezygnować [RAPORT]

Coraz gorsza sytuacja z dieslem w Polsce. Kierowcy mogą być zmuszeni z niego zrezygnować [RAPORT]

Diesel sprzedaje się coraz gorzej w Polsce

Podaj dalej

Polacy coraz rzadziej stawiają na silniki Diesla. Najnowsze dane sprzedaży samochodów osobowych są alarmujące dla przyszłości aut z silnikami wysokoprężnymi. Z miesiąca na miesiąc maleje ich udział w polskim rynku, który i tak jest już dramatycznie niski.

Diesel w rozsypce

Ostatni raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wskazuje, że nowe samochody osobowe z silnikami Diesla to tylko 10,8 proc. ogólnej sprzedaży. Od stycznia do sierpnia 2022 r. zarejestrowano tylko 30,4 tys. osobówek na diesel, czyli o 25,9 proc. mniej niż rok temu. Tendencja jest cały czas spadkowa i kto wie, czy jeszcze w tym roku udział diesli spadnie poniżej 10 proc.

Rejestracje aut w Polsce wg. paliwa (styczeń - sierpień 2022)
źródło: PZPM

Te dane mogą ukształtować przyszłość oferowania aut osobowych z tą technologią. Producentom coraz mniej opłaca się je sprzedawać, bowiem podnoszą one średnią emisji CO2 w sprzedawanej flocie. Po przekroczeniu surowego limitu, Unia Europejska nakłada surowe kary. Dodatkowo w obliczu kryzysu dostaw części, zamówienia na auta z silnikami Diesla mogą być daleko od priorytetu producentów.

Hybrydy miażdżą diesle

W siłę rosną za to statystyki aut osobowych z napędami alternatywnymi. Stanowią one już 40,2 proc. udziału w rynku nowych samochodów. Wśród nich najwięcej sprzedaje się miękki hybryd (MHEV), których w tym roku zarejestrowano 47 073 (16,8 proc.). Po 16-procentowym wzroście względem ubiegłego roku tę grupę pojazdów doganiają tradycyjne hybrydy (HEV). Po 8 miesiącach ich sprzedaż wyniosła 44 558 szt. (15,9 proc.). Trzecią siłę „alternatyw” stanowią auta z fabrycznymi instalacjami LPG (8,4 tys. szt.).

Rejestracje aut w Polsce wg. paliwa (styczeń - sierpień 2022) - wykres
źródło: PZPM

Rekordowe wzrosty (+97,4 proc.) notują samochody elektryczne z baterią (BEV), których w tym roku kupiono już 6 497 szt. Pełne elektryki po raz pierwszy prześcignęły hybrydy plug-in (PHEV), bo ich tegoroczny wynik to 6 404 szt. Wszystkie auta z wtyczką swoją liczebnością zbliżają się do połowy sprzedanych w tym roku diesli. Statystyki elektryków może poprawić wrzesień, czyli ostatni miesiąc kwartału, w którym oczekuje się dużych dostaw od Tesli.

Benzyniaki to blisko połowa rynku

Największy udział na polskim rynku (49 proc.) nadal mają samochody osobowe zasilane wyłącznie silnikami benzynowymi. Jednak wynik 137,6 tys. egzemplarzy oznacza duży spadek (17,6 proc.) względem analogicznego okresu w 2021 r. W tym roku polscy klienci kupili ponad 4,5 razy więcej benzyniaków niż diesli.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News