PILNE: 27 września zmiana w przepisach! Kierowcy będą musieli zwrócić na to uwagę

PILNE: 27 września zmiana w przepisach! Kierowcy będą musieli zwrócić na to uwagę

PILNE: 27 września zmiana w przepisach! Kierowcy będą musieli zwrócić na to uwagę

Podaj dalej

Rok temu Komisja Europejska przyjęła dyrektywę dotyczącą zmian w badaniach technicznych pojazdów. Projekt Rządu zakładający modyfikację sposobu i zakresu dokonywanych przeglądów technicznych wejdzie w życie 27 września tego roku.

unia europejska diesel
fot. freepik

Jakie kwestie zmienią się 27 września?

ecall przyczyną mandatu
YouTube

Jedną ze zmian jest podział i klasyfikacja wadliwych elementów jako drobne, poważne lub niebezpieczne. Dyrektywa uzupełnia także przepisy w kwestii kontroli systemu eCall, który stał się wyposażeniem obowiązkowym w każdym samochodzie wyprodukowanym po 31 marca 2018 roku. System ten odpowiada za zautomatyzowane powiadomienie służb o wypadku. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów w tej kwestii wniosła o wyeliminowaniu tego przepisu w całości. W przypadku jednak gdy dojdzie do kontroli wspomnianego systemu, a okaże się on wadliwy, kierowców może czekać nieprzyjemny wydatek w serwisie.

Od 1 stycznia 2022 r. przegląd po nowemu. Co ze zdjęciami?

Kolejną kwestią jest wprowadzany zapis, który obejmuje sprawdzenia silnika oraz jednostki sterującej. Niestety taka czynność również biorąc pod uwagę aktualne wyposażenie stacji jest praktycznie niemożliwa. Zakup potrzebnych urządzeń wymaga niemałych nakładów, aby precyzyjnie określić czy we wspomnianych elementach wykonano jakiekolwiek modyfikacje. W przepisach brak jest norm, które wytyczyłyby konkretne warunki, które mógłby wykorzystać diagnosta.

Oczekiwania kontra możliwości

badanie przegląd techniczny diagnosta
Foto credit : www.autofit-bauer.de

Wprowadzana dyrektywa zakłada wykorzystanie nowych systemów do kontroli wspomnianego systemu eCall. Niestety jednak wśród polskich stacji kontroli, takie urządzenia są rzadkością, a ich zakup poza znacznym wydatkiem dla właściciela punktu, wiążą się z dostępem do programu właściwego dla konkretnej marki pojazdu, który to często nie jest w dyspozycji diagnostów.

Zmiany w kwestiach formalnych

check engine

Stacje kontroli będą obarczone obowiązkiem archiwizacji rezultatów badania układu hamulcowego. Jest to kolejne zagadnienie wymagające kosztownych zmian, wynikających z wykorzystywanego przez stacje kontroli sprzętu, odbiegającego od oczekiwań Unijnych. Podsumowując jeśli nie dojdzie do zmian w zakresie wprowadzanego rozporządzenia, wielu przedsiębiorców może zostać zmuszonych zamknięcia stacji kontroli.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News