Stawki wynagrodzenia w kwestii kilometrówki już od wielu lat nie były zmieniane.
Kilometrówka jako określenie zwrotów poniesionych kosztów
W świetle przepisów popularna kilometrówka to nic innego jak zwrócenie przez pracodawcę rzeczywistych kosztów poniesionych przez pracownika. Koszty jakie mamy na myśli w tym przypadku to przejechanie w celach służbowych jednego kilometra pojazdem, którego właścicielem nie jest pracodawca.
Globalny wzrost cen na rynku motoryzacyjnym skłonił rządzących do podniesienia stawek popularnej kilometrówki. Znacznie droższe paliwa oraz serwisowanie pojazdów z pewnością od dłuższego czasu skłaniały do myślenia, że taka podwyżka powinna mieć miejsce.
Określenie zwrotów w rozporządzeniu
Obecne rozporządzenie Ministra Infrastruktury obowiązuje od 25 marca 2002 roku. Było ono zmieniane kilkukrotnie, jednak sama kwestia kilometrówki uległa zmianie po raz ostatni w 2007 roku.
Obowiązujące rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania prywatnych samochodów osobowych, motocykli oraz motorowerów używanych do celów służbowych
Stawki kilometrówki
Projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury obejmuje zmiany w kwestii najwyższej stawki zwrotu za każdy przejechany kilometr. Aktualne oraz nowe stawki prezentują się następująco:
Aktualne stawki kilometrówki
- 0,2302 zł w przypadku motocykla
- 0,1382 zł w przypadku motoroweru
- 0,5214 zł w przypadku samochodu osobowego z silnikiem o pojemności do 900 cm3
- 0,8358 zł w przypadku samochodu osobowego z silnikiem o pojemności powyżej 900 cm3
Nowe stawki kilometrówki
- 0,69 zł w przypadku motocykla
- 0,42 zł w przypadku motoroweru
- 0,89 zł w przypadku samochodu osobowego z silnikiem o pojemności do 900 cm3
- 1.038 zł w przypadku samochodu osobowego z silnikiem o pojemności powyżej 900 cm3
Rozporządzenie swoim zakresem obejmuje także limit kilometrów przysługujący takiemu zwrotowi. Limit ten określa, że pracownik nie może przekroczyć odpowiednio:
- przy zatrudnieniu w gminie lub mieście do 100 tys. mieszkańców-300 kilometrów
- przy zatrudnieniu w gminie lub mieście od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców-
- przy zatrudnieniu w gminie lub mieście powyżej 500 tys. mieszkańców
Nieco dziwna wydaje się jednak proporcja w jakiej zaplanowano zmiany. Wzrost kwoty o ponad 100% dla motocykli, w porównaniu do niecałych 25% dla najliczniejszej grupy samochodów (z silnikami o pojemności wyższej niż 900 cm3 ) wydaje się nieco niesprawiedliwy. Niestety oczywistym jest fakt, że nawet podniesiona kwota często nie będzie wystarczała na pokrycie realnych kosztów za używanie w celach służbowych prywatnych pojazdów.
Miesięczna wypłata stracona w kilka sekund? Bardzo prosty przepis