Moc w samochodzie odgrywa mimo wszystko dość ważną rolę. Silnik generujący rozmaite wartości przeliczeniowych koni mechanicznych pozwala w końcu poruszyć się z miejsca. Dla jednych to tylko cyferki, dla innych podstawowa i najważniejsza wartość podczas poszukiwania swojego wymarzonego pojazdu. W historii motoryzacji możemy zacząć od pierwszych samochodów, które generowały zaledwie kilka koni mechanicznych. W obecnych czasach niejednokrotnie możemy usłyszeć lub przeczytać o potężnych maszynach generujących znacznie więcej niż 1000 koni mechanicznych.
Moc, jej sens i logika

Niestety najczęściej wzrost mocy oznacza większą pojemność silnika a tym samym zwiększenie spalania danej jednostki.
Oczywiście wpływ na ten aspekt ma też masa, czy też kształt pojazdu. Mimo wszystko można przyjąć że podstawą są parametry jednostki napędowej. Czy istnieje granica, po której moc staje się krótko mówiąc bezsensowna? Zdania pewnie będą podzielone. Tak naprawdę z perspektywy zwykłego obserwatora można podzielić samochody pod tym względem na 3 grupy Do 100 koni, od 100 do 300 koni i powyżej 300 koni. Pierwsza grupa najczęściej mniejszych samochodów miejskich nie porwie dynamiką, ale zapewne pozwoli nieco zaoszczędzić. Druga grupa w zasadzie łączy przyzwoitą dynamikę nawet w większych autach z relatywnie niskim kosztem zakupu i dalszego użytkowania. Myślę, że można przyjąć, że to właśnie ten przedział mocy jest najpopularniejszy w obecnych czasach. Cóż, ta granica zależy oczywiście od subiektywnych spostrzeżeń. Moim zdaniem praktycznie wszystko co posiada ponad 300 koni jest już naprawdę szybkie, ale najczęściej też drogie zarówno w zakupie, jak i eksploatacji.
Codzienne użytkowanie
Mimo wszystko należy założyć pewien społeczny warunek. Większość osób postrzega samochody po prostu jako osobisty środek transportu. Ma działać, być możliwie tani w zakupie i użytkowaniu, a także dowieźć daną osobę lub towar z punktu A do punktu B. Inna osoba nie będzie zwracać uwagi na koszt zakupu, czy też codziennego użytkowania. Liczyło się będzie dynamiczne jeżdżenie na długich trasach.
Dobrze zatem, że producenci spełniają zapotrzebowanie rynku, oferując bardzo zróżnicowane jednostki napędowe. W zasadzie w jednym salonie samochodowym możemy znaleźć zarówno małe autko miejskie, generujące mniej niż 100 koni mechanicznych, które będzie idealne dla osoby poruszającej się głównie po mieście. Na przeciwko może stać potężny SUV sygnowany wersją sportową i posiadający 500 koni, dla osoby lubiącej nieco wrażeń z jazdy i większe pojazdy. Oczywiście dzięki temu mamy po prostu wolną rękę i możemy dowolnie wybierać pomiędzy różnymi opcjami, które w największym stopniu spełnią nasze oczekiwania.
Podsumowując można powiedzieć, że złoty środek jest subiektywną opinią każdego potencjalnego kierowcy.
Sporty związane z motoryzacją

Na tym polu zastosowana technologia, w tym wykorzystanie generowanej mocy ma już oczywiste znaczenie. Wiadomo, że sport to rywalizacja, w tym przypadku najczęściej o każdą setną sekundy na prostej czy też regularnym torze. Tutaj poza ograniczeniami wynikającymi z przepisów danych dziedzin, inżynierowie mają naprawdę ogromne pole do popisu.