Kryzys paliwowy-czas na rewolucję w Europie?

Kryzys paliwowy-czas na rewolucję w Europie?

Kryzys paliwowy-czas na rewolucję w Europie?

Podaj dalej

 Transport drogowy na tory

Sankcje nałożone na handel paliwowy, wciąż pogłębiają trwający kryzys. Ograniczenia przyspieszają proces zmian związanych ze szkodliwą emisją gazów. Władze rozważają zwiększenie znaczenia transportu kolejowego.

W nieodległej przeszłości przewóz towarów koleją nie stanowił zagrożenia dla transportu drogowego. Przed kryzysem paliwowym, krótko mówiąc taniej było przewozić towary ciężarówkami niż wagonami. Sektor transportowy przechodził przez złote czasy, wykorzystane przez wiele polskich firm, którym udało się zająć wysokie miejsce w europejskiej spedycji. Niestety pomimo dobrych warunków na rynku, branża ta wciąż borykała się z problemami. Pandemia spowodowała braki w pojazdach, natomiast wymagająca wyrzeczeń praca braki w personelu. Światowe wydarzenia oraz powiązany kryzys rynku paliwowego zadają kolejny, dla wielu być może ostatni cios. Bardzo drogie paliwo, wzrastające koszty zatrudnienia oraz nadchodzące z komisji europejskiej dodatkowe opłaty od aut spalinowych zwiastują spedytorom trudne czasy. Z najnowszych informacji wynika, że wiele transportów w państwach europejskich przenosi ładunki na tory. Przykładowo jeden z rynkowych liderów-firma DPD oświadczyła, że do 2023 roku przynajmniej 5 procent obsługiwanych w Niemczech przesyłek wyruszy w podróż koleją. Jest to o tyle wyjątkowe zdarzenie, że przedsiębiorstwo dotychczas wykorzystywało jedynie transport drogowy.

wybuch-pociąg-diesel-horror

Co ciekawe to nie koniec rosnącej przewagi transportu kolei. Władze niemieckie mają w planach istotne zmiany. Rząd dąży do nadania pierwszeństwa określonym transportom towarowym nad osobowymi. Wydarzenie takie stanowiłoby precedens, który miałby ułatwić transport przede wszystkim surowców energetycznych.

Dostępne informacje zwiastują, że podobne zjawisko może nastąpić również w Polsce. Chociażby producent wody butelkowanej Nałęczów-Zdrój stopniowo przenosi transport na tory. Firma na początku lata zdecydowała o wykorzystaniu innego środka transportu niż dotychczasowego drogowego, wysyłając w okresie od maja do lipca pięć składów towaru.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News