Jaki jest czas oczekiwania? Zdecydowanie za długi...

Jaki jest czas oczekiwania? Zdecydowanie za długi...

Jaki jest czas oczekiwania? Zdecydowanie za długi…

Podaj dalej

Kolejne braki półprzewodników w łańcuchu produkcji wywołują długie opóźnienia, a czasami nawet zawieszenia w pracy fabryk.

Co sprawia, że ten element jest aż tak istotny?

Kiedy spojrzymy na różnicę pomiędzy współczesnymi samochodami, a chociażby tymi z lat 90 na pewno zauważymy ilość elektroniki, która z roku na rok odgrywała coraz większą rolę. Ogromny wzrost technologiczny, z jakim mamy do czynienia w przeciągu ostatnich kilkunastu lat, sprawił, że praktycznie każdy pojazd jest na swój sposób komputerem. Jednak, aby tak wyposażyć samochody, należy wyprodukować mnóstwo podzespołów, do których wykonania niezbędną są półprzewodniki.

Za co odpowiedzialne są półprzewodniki?

Mówiąc w dużym skrócie, są to wyjątkowe substancje, które w ściśle określonych warunkach mogą przewodzić prąd. Wobec aktualnego wykorzystania wszelkich instalacji elektronicznych i elektrycznych w przemyśle motoryzacyjnym należy stwierdzić, że są one elementem nie do zastąpienia. Właśnie dlatego, w sytuacji, gdy ich brakuje, obserwujemy panującą na rynku trudną sytuację.

Dlaczego brakuje tak ważnych komponentów?

Czynników, które wpłynęły na taki obrót spraw jest kilka. Jednym z głównych powodów wciąż jest pandemia COVID-19. W prawdzie bezpośrednio nie spowodowała ona znaczących przestojów w samej produkcji półprzewodników, ale jej oddziaływanie odbiło się na innych branżach. W czasie gdy zamykano szkoły na rzecz nauki zdalnej, a wiele firm przechodziło na pracę zdalną, drastycznie wzrosło zapotrzebowanie na rozmaite urządzenia elektroniczne. Sprzęty takie jak telefony, komputery, laptopy oraz wiele innych, do wytworzenia również wymagają półprzewodników. W tym samym momencie popyt na branżę motoryzacyjną spadł, co spowodowało wyznaczenie priorytetu, jakim były fabryki urządzeń elektronicznych.

Skutki? Bardzo poważne

 

Najwyraźniejszym przykładem jest Honda. W fabrykach Saitama i Suzuka określono już rozmiar ograniczenia działalności. Saitamia w tej chwili ograniczyła produkcję o 10%, natomiast we wrześniu plany prognozują aż 40%. Suzuka ogłosiła, że będzie to również aż 30% działalności. Rozmiar tych strat jest wręcz niewyobrażalny. Oczywiście nie tylko Honda ponosi takie szkody, wiele innych znanych w branży firm również boryka się z tożsamym problemem.

Czy obecna sytuacja może się zmienić?

Toyota fabryka Wałbrzych

Niestety na poprawę przyjdzie nam trochę poczekać. W tej chwili, poza wpływem innych rynków na branżę motoryzacyjną, również problemy samych producentów w Chinach stanowią duże wyzwanie. W tym celu wiele przedsiębiorstw z innych krajów rozpoczęło prace nad produkcją półprzewodników. Prawdopodobnie nie nastąpi to bardzo szybko, ale możemy spodziewać się, że rynek zostanie uzupełniony przez właśnie nowe, często zachodnie firmy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News