Baterie w autach elektrycznych - kilka kluczowych pytań i odpowiedzi

Baterie w autach elektrycznych - kilka kluczowych pytań i odpowiedzi

Baterie w autach elektrycznych – kilka kluczowych pytań i odpowiedzi

Podaj dalej

Czy użytkowanie samochodu o napędzie elektrycznym niesie większe ryzyko niż serwis auta spalinowego? Baterie w kilku punktach.

 

Samochody elektryczne od kilku lat konsekwentnie zdobywają rynek oraz serca kierowców. Ich dynamika oraz odmienność od klasycznych samochodów spalinowych wciąż zachęca wielu kupujących przynajmniej do rozważenia takiej opcji podczas zakupu auta. W przypadku napędu spalinowego eksploatacja jest bardzo obszerną kwestią, jak to wygląda w przypadku napędu elektrycznego polegającego na baterie?

tesla-serwis-diesel-benzyna-koszty-utrzymania

Na czym polega odmienność pomiędzy baterią w samochodzie elektrycznym a hybrydowym?

Kluczową kwestię stanowi ich zdolność magazynowania energii. Hybryda, która posiada dwa silniki-elektryczny i spalinowy, w odróżnieniu od samochodu w pełni elektrycznego, nie musi posiadać baterii o znacznie większej pojemności, aby przejechać wiele kilometrów. Różnicę zatem stanowią ogniwa baterii, samochód hybrydowy posiada ich około 100, elektryczny natomiast około 300. 

tesla panasonic bateria

Żywotność baterii, co ma na nią wpływ?

Na to zagadnienie wpływ ma kilka czynników: oddziaływanie temperatury regionu, w którym użytkowane są baterie, liczba cykli ładowania oraz chociażby częstotliwość użytkowania pojazdu. Warto również dodać, że jest kilka sposobów na wydłużenie poprawnego funkcjonowania baterii. Jednym ze sposobów jest jak najrzadsze korzystanie z szybkich ładowarek. Niestety przyspieszone ładowanie mimo zalety jaką jest czas, podnosi również temperaturę samych akumulatorów co niekorzystnie wpływa na ich żywotność. Kolejną pomocną kwestią jest utrzymywanie poziomu naładowania pomiędzy 40% a 80%. Pozwala to na najwydajniejszą pracę baterii oraz uniknięcie zużycia pełnego cyklu użycia baterii.

 

Jak długo może posłużyć bateria?

Dane producentów znacznie się różnią, można jednak przyjąć, że przebieg pomiędzy 150 000 km- 200 000 km lub upłynięcie kilku lat zmniejsza efektywność baterii o około 20%. Oznacza to, że samochód będzie dysponował krótszym zasięgiem, jednak pozostałe kwestie użytkowania pozostaną niezmienne.

 

Kwestia serwisu

Napęd elektryczny charakteryzuje się dość niskimi kosztami eksploatacji. Bateria używana zgodnie z zaleceniami producenta powinna wytrzymać nawet 10 lat pozostając w dobrej kondycji. Niewątpliwą zaletą jest brak wielu części, które w samochodach spalinowych wymagają regularnej wymiany. Brak rozrządu oraz innych wrażliwych elementów sprawia, że teoretycznie serwis powinien być znacznie tańszy.  Kwestia ładowania również jest zachęcająca w porównaniu to tankowania klasycznego paliwa, w szczególności w czasach wysokich cen paliw.

 

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News