Wziął malucha z 1988 roku na niemiecką autostradę. Kierowcy nie wiedzieli co się dzieje, ta prędkość maksymalna to szok

Wziął malucha z 1988 roku na niemiecką autostradę. Kierowcy nie wiedzieli co się dzieje, ta prędkość maksymalna to szok

Fiat 126p polski maluch

Podaj dalej

Nie trzeba znać się na motoryzacji żeby wiedzieć,  że Fiat 126p nie jest demonem prędkości. Ale czy zastanawialiście się kiedyś jaką maksymalną prędkość ten kultowy już dla Polaków samochód osiągnąłby na autostradzie? Wielu z Was mogłoby się zdziwić.

Fiat 126/126p został wyprodukowany łącznie w 4 671 586 egzemplarzach z czego aż 3 352 912 sztuk powstało w polskich zakładach w Tychach i Bielsku-Białej. Popularny „maluch” stał się bez wątpienia jednym z tych samochodów, który zmotoryzował Polaków.

Choć auto często wykorzystywano do dłuższych podróży, nie było ono stworzone do tego celu. Miało mały bagażnik umieszczony z przodu, w którym znajdowało się koło zapasowe. Dodatkowo największą przeszkodą dla wyjazdów w dłuższe trasy był silnik. Maluch  wyposażany był w 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o objętości skokowej 0,6 l i mocy maksymalnej 24 KM. W kolejnych latach w 126p montowano również 2-cylindrową jednostkę, ale o objętości skokowej powiększonej do 0,65 l. Motor miał o 1 KM więcej niż poprzednik.

Patrząc aktualnie na te parametry, na twarzach większości współczesnych kierowców rysuje się delikatny uśmiech. Jednak w latach ’70 i ’80 było to coś zupełnie normalnego. Oczywiście Fiat 126p z założenia był autem miejskim, ale biorąc pod uwagę nawet to, te wartości wydają się w dzisiejszych czasach po prostu absurdalne. Jak się jednak okazuje, 24 KM w zupełności wystarczają, aby na autostradzie odrobinę poszaleć.

Na kanale Petrolhead Number One na YouTube jakiś czas temu pojawiło się nagranie próby autostradowej z udziałem Fiata 126p z 1988 roku. Ile wyciągnął? Cóż, będziecie zaskoczeni. Miny innych kierowców musiały być bezcenne.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News