W Europie szampan nie jest tematem do żartów. Wino musujące produkowane w regionie o tej samej nazwie w północno-wschodniej Francji od XIX wieku cieszy się specjalnym statusem pochodzenia, który chroni je przed potencjalnymi i tanimi podróbkami.
2352 puszek do wylania
Na wypadek, gdyby świat zapomniał o statusie Szampanii, w zeszłym tygodniu Belgia wydała miażdżące przypomnienie wszystkim, którzy ośmielają się używać jej nazwy na próżno.
Na prośbę komitetu francuskich producentów szampana belgijskie służby celne zniszczyły ponad 2000 puszek piwa Miller High Life w związku ze stuletnim hasłem promocyjnym tego trunku na etykiecie, brzmiącym dumnie – „Szampan wśród piw”. Comité Champagne zażądał zniszczenia przesyłki 2352 puszek, argumentując, że stuletnie motto amerykańskiego browaru narusza chronioną nazwę pochodzenia „Champagne”.
Według belgijskiej administracji celnej przesyłka w drodze do niezidentyfikowanego nabywcy w Niemczech została przechwycona w belgijskim porcie w Antwerpii na początku lutego. Zniszczenie puszek 17 kwietnia zostało opłacone przez Comité Champagne.
Molson Coors Beverage Co., do której należy marka Miller High Life, obecnie nie eksportuje swoich produktów do Unii Europejskiej, gdzie unijne przepisy stanowią, że towary naruszające chronioną nazwę pochodzenia mogą być traktowane jako podróbki. Blok składający się z 27 krajów posiada system chronionych oznaczeń geograficznych stworzony w celu zagwarantowania prawdziwego pochodzenia i jakości rzemieślniczej żywności, wina i napojów spirytusowych oraz ochrony przed imitacją.
Rynek ten jest wart prawie 75 miliardów euro rocznie, z czego połowa przypada na wina, według badania przeprowadzonego w 2020 r. przez organ wykonawczy UE. Charles Goemaere, dyrektor zarządzający Comité Champagne, powiedział, że zniszczenie piw „potwierdza znaczenie, jakie Unia Europejska przywiązuje do oznaczeń pochodzenia i nagradza determinację producentów szampana w ochronie ich oznaczeń”.

Czym jest Chroniona Nazwa Pochodzenia?
Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP) – gdy nazwa bezpośrednio lub pośrednio nawiązuje do regionu, konkretnego miejsca, lub w wyjątkowych przypadkach kraju, gdzie dany wyrób jest produkowany, cały proces technologiczny odbywa się na obszarze, do którego odnosi się nazwa produktu, a cechy charakterystyczne oraz jakość produktu wiążą się jednoznacznie ze specyfiką obszaru geograficznego, w którym jest on produkowany.