PILNE: Prawo jazdy NIE dla seniorów. Unia ma plany, żeby zmniejszyć ilość wypadków. Wiemy kiedy wejdą w życie

PILNE: Prawo jazdy NIE dla seniorów. Unia ma plany, żeby zmniejszyć ilość wypadków. Wiemy kiedy wejdą w życie

konfiskata samochodu pojazdu przepisy rząd sejm

Podaj dalej

Szykuje się prawdziwa unijna rewolucja dla seniorów za kółkiem. W przyszłości emeryci i renciści od 70 roku życia będą musieli udowadniać, że nadal potrafią prowadzić samochód. Wszystko po to, aby zredukować liczbę śmiertelnych wypadków drogowych – do zera. Tak, dobrze przeczytaliście – ma ich nie być w ogóle.

Unia Europejska chce zaostrzyć przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów. Zgodnie z planami z Brukseli seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie udowadniać, że nadal są zdolni do kierowania pojazdami. Co więcej, ma radykalnie spaść liczba wypadków drogowych w których giną kierowcy i piesi. Wizja ta jest mocno optymistyczna, bowiem urzędnicy chcą, aby do 2050 r. w UE niebyło już śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, a do 2030 r. liczba ta powinna spaść o połowę.

Co dalej z seniorami za kółkiem? Plany są ambitne

Trzeba przyznać, że to bardzo ambitny cel, zwłaszcza gdy spojrzymy na aktualne aktualne dane. W 2022 roku na drogach zginęło 20 600 osób. To wzrost w porównaniu z dwoma latami pandemii 2020 i 2021, kiedy zmarło mniej niż 20 000 osób. Aby osiągnąć ten wielki cel, UE planuje gruntowną reformę prawa jazdy, która między innymi powinna poprawić bezpieczeństwo na drogach. Jeden z wymogów jest taki, aby w przyszłości przydatność do ruchu drogowego kierowców powyżej 70 roku życia sprawdzać co pięć lat.

prawo jazdy senior seniorzy
fot. pixabay

Na naszym Kontynencie zdolność seniorów do kierowania pojazdami nie jest obecnie regularnie sprawdzana. Każdy, kto zdał egzamin na prawo jazdy, zazwyczaj otrzymuje dokument dożywotnio. Ale oczywiście są sytuacje, w których władze mogą zdecydować, że dana osoba nie powinna już prowadzić. Np. w Niemczech tamtejszy Urząd Komunikacji może na przykład zlecić przejażdżkę seniora z ekspertem, który sprawdzi jego zdolność do kierowania pojazdami – a następnie w razie potrzeby cofnie uprawnienia.

Ponadto seniorzy mogą dobrowolnie zdecydować się na oddanie prawa jazdy, lub samemu poprosić o sprawdzenie swoich umiejętności w podeszłym wieku przez specjalistę, który realnie je oceni. Oczywiście jest to dla wielu osób krok niezwykle trudny, ponieważ w ten sposób mamy świadomość tego, że być może już nie będziemy w stanie robić czegoś, co robiliśmy przez większość swojego życia – mowa tu oczywiście o prowadzeniu pojazdów. To trudne, bowiem jak wszyscy przecież doskonale wiemy, prowadzenie auta daje swego rodzaju niezależność i swobodę poruszania się.

polska unia europejska fit for 55
fot. pixabay

Jedne zasady dla wszystkich państw członkowskich

Mimo to w kraju tym coraz częściej pojawiają się głosy wzywające seniorów do regularnego sprawdzania ich zdolności do kierowania pojazdami. W niektórych krajach UE kierowcy w wieku powyżej 70 lat są regularnie badani, aby sprawdzić, czy naprawdę nadal nie stwarzają zagrożenia dla siebie, oraz innych użytkowników ruchu. UE chce teraz wprowadzić taki system dla wszystkich państw członkowskich.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, reforma ma na celu zmianę okresu ważności praw jazdy. Byłyby wtedy ważne przez 15 lat w całej UE, zamiast dotychczasowych dziesięciu lat. Ponadto prawa jazdy mają stać się cyfrowe, tak aby przedłużenie można było załatwić również online. Jednak 15-letnia ważność nie będzie już dotyczył wszystkich osób. Seniorzy otrzymają prawa jazdy ważne przez pięć lat. A to powinno umożliwić regularne sprawdzanie zdolności starszych osób do kierowania pojazdami.

Zakres, w jakim będzie to następnie sprawdzane, ma być według Brukseli regulowany przez odpowiednie organy wszystkich państw członkowskich. Co ciekawe, będą też zupełnie nowe wymagania medyczne dla osób, które o prawo jazdy będą chciały się ubiegać. Są to m.in:

  • W przypadku zdiagnozowania choroby oczu kierowca musi regularnie sprawdzać wzrok u lekarza
  • Prawo jazdy nie powinno być wydawane w przypadku chorób narządu ruchu utrudniających korzystanie z pojazdu
  • W przypadku chorób układu krążenia lekarz musi zaświadczyć, że osoba taka zdolna jest do kierowania pojazdami
  • Kierowcy z cukrzycą powinni co dziesięć lat sprawdzać swoją zdolność do prowadzenia pojazdów
  • Każdy, kto regularnie cierpi na ciężką hipoglikemię, nie powinien już mieć prawa jazdy
  • Kierowcy z dolegliwościami neurologicznymi potrzebują zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania (dotyczy w szczególności osób z bezdechem)
  • Kierowcy z epilepsją mogą mieć lub zachować prawo jazdy tylko wtedy, gdy nie mieli napadu przez rok; Epileptycy wymagają regularnych badań lekarskich, chyba że nie mieli napadu przez pięć lat
  • Prawa jazdy nie są wydawane osobom z poważną niepełnosprawnością poznawczą lub intelektualną. Obejmuje to zmiany związane z wiekiem
  • Prawa jazdy nie wydaje się osobom regularnie nadużywającym alkoholu lub narkotyków

W wielu z tych przypadków zdolność do prowadzenia pojazdów jest już sprawdzana przez lekarzy w Niemczech. Tak jest również w przypadku demencji lub choroby Alzheimera.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News