Północna Obwodnica Krakowa otrzymała ogromne dofinansowanie. Ta kwota dosłownie zwala z nóg

Północna Obwodnica Krakowa otrzymała ogromne dofinansowanie. Ta kwota dosłownie zwala z nóg

Północna Obwodnica Krakowa otrzymała ogromne dofinansowanie. Ta kwota dosłownie zwala z nóg

Podaj dalej

680 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków UE na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa. 26 maja GDDKiA podpisała umowę w tej sprawie. Środki otrzymane zostaną w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt inwestycji, włącznie z nadzorem i wykupem gruntów, wynosi 1 mld 671 min zł.

Dwujezdniowa po trzy pasy ruchu

Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa pobiegnie m.in. w trzech tunelach – pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.

W ciągu trasy ekspresowej powstanie jeszcze 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Powstaną węzły:

  • Modlnica – do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice
  • Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską
  • Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 listopada w Krakowie
  • Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły w Batowicach)

Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu.

– Kiedy w 2004 roku Polska stawała się członkiem Unii Europejskiej, mieliśmy ponad 610 km dróg szybkiego ruchu. Dzisiaj to ponad 4600 km! Zmiany polskiej infrastruktury drogowej są ogromne. Oczywiście dokonaliśmy tego również przy udziale środków unijnych. Ale przyznanie środków to jedno, a ich wykorzystanie to drugie. To szansa, ale i wielka odpowiedzialność. Podjęliśmy to wyzwanie i dalej będziemy to robić również skutecznie, jak to miało miejsce do tej pory. – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Patrząc z perspektywy budowy dróg, dzisiejsza umowa dotycząca Północnej Obwodnicy Krakowa jest już 74. na dofinansowanie inwestycji drogowej ze środków UE w tej perspektywie.

Prace trwają

Aktualnie prowadzone są roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich, wzmacniane jest podłoże gruntowe pod drogi, wykonywane są roboty ziemne, wykopy, nasypy i roboty branżowe. Na budowie tunelu Zielonki głębione są ściany szczelinowe, montowane zbrojenia stropu tunelu. Skuwane są też głowice ścian szczelinowych. W tunelu Batowice wykonywany jest wykop podstropowy i montaż izolacji stropu tunelu.

Kraków będzie miał bezkolizyjną obwodnicę miasta

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa. Trasa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7), usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce i Warszawa), zachodnim (Katowice i Wrocław), wschodnim (Tarnów i Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta przez DK79. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

GDDKiA

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News