„STOP – Zły kierunek” – pierwszych 10 takich tablic, w ramach pilotażu, GDDKiA ustawiła w ubiegłoroczne wakacje. Spotkały się one z pozytywną reakcją użytkowników dróg. Kolejne tablice pojawią się w miejscach, gdzie mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni wymuszającego prawidłową jazdę, niektórzy kierujący pojazdami łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym – dla innych i dla samych siebie.
Będzie ich więcej
Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem „STOP Zły kierunek” i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu, ustawiliśmy już w siedmiu lokalizacjach przy autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl oraz przed granicą Polski z Ukrainą w Korczowej. Do tego również na łącznicy węzła Głogów Południe na drodze ekspresowej S3 oraz w dwóch punktach na węźle Świlcza na S19.
Kolejnych 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd, pojawi się w kilkudziesięciu lokalizacjach, zarówno w obrębie węzłów jak i MOP-ów. Tablice ustawimy między innymi na autostradowych węzłach Łódź Górna i Piątek na A1 oraz Stryków i Zgierz na A2. Pozostałe dotyczą węzłów na drogach ekspresowych lub MOP-ów:
S1 – Bielsko-Biała Lipnik, Żywiec Soła i Zwardoń,
S2 – Patriotów w Warszawie,
S3 – Myślibórz, Gryfino, Pyrzyce, Skwierzyna i Gorzów Wielkopolski Południe,
S5 – Czerniejewo,
S6 – Gdynia Chylonia, Gdańsk Osowa i Kowale,
S7 – Barcza, Kielce Południe, Jaworznia, Skarżysko Północ i Powierz oraz na MOP-ach Ostróda, Grabin, Olsztynek, Lutek i Pawliki,
S8 – Sieradz Południe, Jakubów, Tomaszów Mazowiecki Południe, Studzianki, Paszków, Wypędy, Mszczonów Północ, Zambrów Zachód i Kołaki,
S10 – Wałcz Północ, Wałcz Zachód i Witankowo,
S11 – Kórnik Północ, Kórnik Południe, Gądki, Koninko, rondo Strugi i Szczecinek Śródmieście,
S12 – MOP-y Markuszów, Piaski Zachód,
S17 – MOP Niwa Babicka i Sarny,
S19 – Kock Południe i Kock Północ,
S52 – Jasienica, Bielsko-Biała Wapienica, Bielsko-Biała Francuska
S74 – Kielce Zachód.
Montaż tablic powinien rozpocząć się w pierwszej połowie marca. GDDKiA nie wyklucza również zamówienia kolejnej partii tablic.
Przypomnijmy, że tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, a mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu. Kwestię znaków drogowych reguluje tzw. „czerwona książka”, czyli rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Kierowco – patrz na znaki, nie łam przepisów
Wjazdy na autostrady i drogi ekspresowe są oznakowane zgodnie z wymogami wspomnianego wcześniej rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Układ łącznic i jezdni wymusza na kierowcach prawidłową jazdę. Niestety czasami słyszymy o przypadkach poruszania się po drogach szybkiego ruchu pod prąd. Niektórzy kierujący pojazdami ewidentnie łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym – dla innych, jak i samych siebie. GDDKiA zwracała uwagę na ten problem we wcześniejszych komunikatach. Przełożyło się to też na realne działania na sieci dróg krajowych – w ubiegłym roku postawiono pilotażowo pierwsze tablice, w tym zamontujemy kolejne.