PILNE: Od 2022 roku to będzie obowiązkowe w każdym aucie. Zmiany zaczną obowiązywać w maju

PILNE: Od 2022 roku to będzie obowiązkowe w każdym aucie. Zmiany zaczną obowiązywać w maju

diesel samochod kierowca

Podaj dalej

Już w maju 2022 roku w całej Unii Europejskiej wejdą w życie przepisy, w myśl których każdy samochód będzie musiał mieć na pokładzie rejestrator. Co jednak najbardziej kontrowersyjne – nie będzie możliwości jego wyłączenia.

Nowe przepisy już w przyszłym roku

Jak podaje portal benchmark.pl, za niespełna rok wszystkie nowe sprzedawane w Unii Europejskiej samochody osobowe i dostawcze będą musiały zostać wyposażone przez producenta w specjalne rejestratory (czarne skrzynki), które na bieżąco będą zbierały dane o przebiegu podróży. Monitorowane będą między innymi status systemów bezpieczeństwa, prędkość, aktywacja hamulców, awaryjne hamowanie czy nachylenie pojazdu.

mężczyzna pijany kierowca stracił dziewczynę prawo jazdy
fot. pixabay

Wszystko dla poprawy bezpieczeństwa

Wszystko oczywiście w trosce o bezpieczeństwo – w razie jakiegokolwiek zdarzenia drogowego w łatwy i przede wszystkim szybki sposób będzie można ustalić, czy doszło do awarii, czy też zawinił kierujący. Co jednak najciekawsze – nie będzie możliwości wyłączenia rejestratora. To może budzić kontrowersje, jednak jak zapewniają dziennikarze benchmark.pl, którzy jako pierwsi dotarli do tej informacji – dane te będą wykorzystywane tylko wtedy, kiedy zajdzie taka konieczność.

W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę na jedną, bardzo istotną rzecz – rejestrator, to nie to samo co wideorejestrator (te w wielu krajach UE są prawnie zakazane).

Rejestrator to nie koniec

Unijna dyrektywa zakłada również zastosowanie kilku innych rozwiązań, które mają mieć realny wpływ na bezpieczeństwo kierowców. Bruksela chce od maja przyszłego roku obowiązkowo wprowadzić w samochodach również:

  • system inteligentnego dostosowywania prędkości (aktywowany wibracjami pedału gazu przy przekraczaniu dozwolonej prędkości)
  • system monitorowania kierowcy (ma sprawdzać czy kierujący nie jest śpiący w trakcie prowadzenia pojazdu)
  • system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu (objawiający się szybkim pulsowaniem świateł stopu)
  • system utrzymania auta na pasie ruchuŹródło: benchmark.pl

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News