PILNE: Od 1 stycznia epokowe zmiany w kodeksie drogowym! Od tego dnia punkty będą ogromnym problemem [WYJAŚNIAMY]

PILNE: Od 1 stycznia epokowe zmiany w kodeksie drogowym! Od tego dnia punkty będą ogromnym problemem [WYJAŚNIAMY]

kodeks drogowy sejm

Podaj dalej

W tym zestawieniu jesteśmy co prawda na pierwszej pozycji, ale niestety nie jest to powód do dumy i chwały. W Polsce dalej mamy jedne z najbardziej niebezpiecznych dróg w całej Europie. W 2020 roku więcej osób zginęło w wypadkach tylko w Rumunii i Bułgarii. Nic więc dziwnego, że w końcu przyszedł czas na epokowe niemal zmiany w kodeksie drogowym. Zmiany, które wprowadzone powinny zostać co najmniej dekadę temu.

Statystyki są druzgocące

W latach 2016-2019 na polskich drogach średnio zginęło 12 osób na miliard przejechanych kilometrów. Być może na pierwszy rzut oka to niewiele, jednak jest to najwyższy wskaźnik zgonów w wypadkach samochodowych w całej Europie. Dla przykładu, w Polsce ryzyko śmierci w trakcie podróży jest aż czterokrotnie wyższe niż w Szwajcarii czy Szwecji. W najbezpieczniejszej w rankingu Norwegii, po przebyciu tej samej odległości średnio dochodzi tylko do dwóch wypadków śmiertelnych. A to już może dawać do myślenia.

przepisy w Chorwacji

Na szczęście, po wielu latach prac i zmian (głównie mniejszych niż większych) w kodeksie drogowym, w końcu doczekaliśmy się prawdziwej ewolucji w przepisach. Nowe regulacje są dotkliwe, w końcu adekwatne do popełnionych wykroczeń, surowe i co najważniejsze – wydają się bardzo przemyślane. Jeśli zatem nie jesteś na drodze „świętoszkiem” i od czasu do czasu zdarza Ci się łamać przepisy, to lepiej zapoznaj się ze zmianami. W przeciwnym razie szybko zostaniesz albo bankrutem… albo bez prawa jazdy.

Będzie surowo, będzie sprawiedliwie

Podwyżka wysokości mandatów i grzywien za wykroczenia drogowe i zmiana systemu punktów karnych. To tylko niektóre zmiany, które ma wprowadzić nowelizacja Prawa o ruchu drogowym. Od stycznia 2022 roku w postępowaniu mandatowym policjant będzie mógł nałożyć grzywnę nawet do 8000 zł. Jeśli sprawa trafi do sądu, w przypadku orzeczenia winy może ona wzrosnąć nawet do 30 000 zł. Nowe przepisy, które przegłosowano w Sejmie w piątek, mają wejść w życie 1 stycznia 2022 roku. Jak to wygląda? Cóż – szczerze powiedziawszy – zmieniło się niemal wszystko. Oto niektóre przykłady:

→ od 500 zł za tamowanie ruchu

→ nie mniej niż 800 zł za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h

→ od 1000 zł za naruszenie zakazu wyprzedzania

→ od 1000 zł za prowadzenie pojazdu bez uprawnień

→ od 1000 zł za jazdę rowerem w stanie po użyciu alkoholu (0,2 promila)

→ od 1500 zł za jazdę wzdłuż chodników lub przejściu dla pieszych

→ od 1500 zł za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

→ od 1500 zł za wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych

→ od 1500 zł za omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym

→ od 2000 zł za wjeżdżanie na przejazd kolejowy podczas zamykania zapór, wyświetlania sygnałów lub blokowanie go

→ od 2500 zł za jazdę samochodem w stanie po użyciu alkoholu (0,2 promila)

→ od 3000 zł za niezachowanie należytej ostrożności lub spowodowanie zagrożenia podczas jazdy pod wpływem alkoholu

Punkty karne? Od 1 stycznia lepiej ich nie zbierać

Co jednak najciekawsze, bardzo istotne zmiany dotyczą również systemu punktowania. Tak zwani „kolekcjonerzy” nie będą raczej zadowoleni. W myśl nowych zasad za najpoważniejsze wykroczenia przewidziano jednorazowo aż 15 punktów. Kursy redukcyjne odejdą od 1 stycznia do lamusa, a punkty karne będą zerowały się dopiero po dwóch latach. Oczywiście pod warunkiem uiszczenia grzywny.

kodeks drogowy sejm

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News