Oto jak wygląda opona za 245 tys. zł. Jej sekret tkwi w szczegółach [WIDEO]

Oto jak wygląda opona za 245 tys. zł. Jej sekret tkwi w szczegółach [WIDEO]

opona1

Podaj dalej

Czy zastanawialiście się kiedyś, ile może kosztować najdroższa opona na świecie? Pewnie nie. I nie ma w tym niczego dziwnego – my też się nad tym nie zastanawialiśmy, bo i po co? Mało tego, byliśmy w pewnym momencie niemal przekonani, że opony produkowane do samolotów (np. do Boeinga 777) za 4000 zł od sztuki to już jest kompletny „kosmos”. Jak się okazało, bardzo się pomyliliśmy. Ale to bardzo.

Opona w cenie luksusowego samochodu

Przed Państwem – LeTourneau L-2350 – obecnie największa ładowarka kołowa na świecie, produkowana przez LeTourneau Technologies Inc. z siedzibą w Longview w stanie Teksas w USA. Ładowarka nie znajduje się w produkcji seryjnej, ale jest montowana na zamówienia indywidualnych firm. Jej koszt to bagatela… 1,5 miliona dolarów czyli w przeliczeniu niecałe 6 milionów złotych. W kopalniach odkrywkowych służy przy obsłudze najcięższych wozideł technologicznych.

Jednorazowo jest w stanie przetransportować do 75 ton urobku – najczęściej rud, takich jak węgiel czy miedź. W 2013 roku maszyna ta została wpisana do Księgi Rekordów Guinessa, jako największy pojazd na świecie. Jej masa to 265 ton, napędzanych szesnastocylindrowym silnikiem diesla o pojemności 65 litrów i mocy 2300 KM. Szerokość ładowarki to 7,58 metra, a jej długość – 20,90 metra. W zbiorniku paliwa mieści się 3974,68 litrów oleju napędowego, a w układzie hydraulicznym – 1230 litrów.

Przejdźmy teraz do opon, które są po prostu kolosalne (kosztują też kolosalne pieniądze). Te mają niemal 6 metrów wysokości i szerokość 1,78 m, a każda z nich waży… 6,8 tony. Cena? Zwala z nóg, koszt jednej to – 245 tys. zł, przy czym trzeba pamiętać, że LeTourneau L-2350 potrzebuje ich 4. 

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News