Najczęstsze przyczyny zapalania się kontrolek. Zobacz co zwiastują i jakie niosą zagrożenia w trakcie jazdy

Najczęstsze przyczyny zapalania się kontrolek. Zobacz co zwiastują i jakie niosą zagrożenia w trakcie jazdy

Podaj dalej

Teoretycznie możesz nie widzieć ich bardzo długo, a czasem nawet wcale. Jednak kiedy się zaświecą, przyprawiają kierowców o chandrę i szybsze bicie serca. Kontrolki w samochodzie – bo właśnie o nich tutaj mowa, nie zawsze muszą oznaczać poważną awarię lub konieczność odwiedzenia mechanika. Warto jednak wiedzieć co oznaczają i przed jakim zagrożeniem w trakcie jazdy ostrzegają.

W aucie pozbawionym usterek pomarańczowe oraz czerwone kontrolki świecą się w momencie przekręcenia kluczyka w pozycję zapłonu, a po uruchomieniu silnika gasną. Co jednak, jeśli silnik już pracuje, a w okolicach zegarów dalej świeci się jedna lub kilka kontrolek?

No cóż, szczerze powiedziawszy jest wysoce prawdopodobne, że w naszym samochodzie doszło do awarii. W większości przypadków lepiej nie bagatelizować tego typu sygnałów ostrzegawczych. Podpowiadamy co mogą oznaczać i przede wszystkim – których bezwzględnie nie należy ignorować

Kontrolki – jak je dzielimy

Główne kolory kontrolek to: zielone (kontrolki informacyjne), żółte (informacyjno-ostrzegawcze) i czerwone (ostrzegawcze). Możemy być lekko zaniepokojeni, kiedy widzimy szczególnie dwa ostatnie kolory – tj. pomarańczowy i czerwony. Pamiętajmy jednak, że nie należy wpadać w panikę! W większości przypadków są to mało poważne usterki, jednak nie warto zwlekać z wizytą u mechanika, aby ten dokładnie zdiagnozował źródło problemu.

Dlaczego zapalają się kontrolki

CHECK ENGINE

Ta kontrolka informuje głównie o nieprawidłowościach w pracy jednostki napędowej wpływających na skład spalin oraz osiągi. Bardzo często towarzyszy jej tzw. tryb awaryjny silnika z ograniczeniem mocy.

Kontrolka diagnostyki silnika

Przyczyny zapalania się:
– zużycie przewodów i świec zapłonowych
– awaria wtryskiwaczy
– usterki układu recyrkulacji spalin

Konsekwencje: Z kontrolką check engine w większości przypadków da się dalej jechać bez przeszkód. Jednak należy pamiętać, że diagnostyka w warsztacie będzie konieczna i lepiej z nią nie zwlekać. W silnikach benzynowych za zapalenie kontrolki zwykle odpowiada zużyty katalizator lub niesprawna sonda lambda. Częstymi przyczynami świecenia lampki w dieslach są zużycie turbiny lub lejące wtryskiwacze. Z kolei w autach, które napędzane są gazem check engine zapala się zwykle z powodu zapchania filtrów i zużycia wtrysków.

Kontrolka ciśnienia oleju informuje o jego mocnym spadku. W tym przypadku absolutnie nie należy jej ignorować i gdy tylko się zapali, należy niezwłocznie wyłączyć silnik.

Kontrolka ciśnienia oleju

Przyczyny zapalania się:
– niski poziom oleju
– awaria czujnika
– uszkodzenie napędu lub uszczelnienia smoka pompy oleju
– zużycie silnika

Konsekwencje: Jak wspomnieliśmy wyżej – w tym przypadku konieczna będzie natychmiastowa wizyta u mechanika. Jazda ze świecącą się kontrolką ciśnienia oleju może doprowadzić do zatarcia, a nawet całkowitego uszkodzenie jednostki napędowej.

ŁADOWANIE AKUMULATORA

Symbol akumulatora informuje w 99% o nieprawidłowym napięciu w instalacji auta. Niestety – jej pojawienie zazwyczaj wiąże się ze sporymi wydatkami i koniecznością przerwania podróży.

Kontrolka ładowania akumulatora

Przyczyny zapalania się:
– zerwanie lub zsunięcie się paska przekazującego napęd z wału korbowego do alternatora
– usterka wiązki elektrycznej
– zużycie eksploatacyjne przekaźnika bądź elementów z nim współpracujących – rolek i napinaczy (w starszych samochodach)

Konsekwencje: Zbyt niskie napięcie doprowadzi prędzej czy później do rozładowania akumulatora, natomiast zbyt wysokie – do usterek elektroniki. Jeśli nie chcemy utknąć na środku drogi – lepiej od razu udać się do dobrego elektromechanika.

ABS

Kiedy zauważymy kontrolkę ABS to znaczy, że najprawdopodobniej mamy problem ze sprawnością tego układu. Co gorsza – w takim przypadku najpewniej nie działa też system odpowiadający za kontrolę trakcji – ESP. Najczęściej winowajcą jest uszkodzony czujnik prędkości koła lub jego przewód.

Przyczyny zapalania się:
– uszkodzenie czujnika prędkości koła
– usterka elektryki
– wada sterownika
– uszkodzenie łożyska koła

Konsekwencje: Podczas gwałtownego i mocnego hamowania koła zablokują się. Nie tylko wysoce prawdopodobne jest to, że wpadniemy w poślizg, ale możemy być również pewni, że samochód nie przejdzie kolejnego przeglądu. Ponieważ system ABS bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów – lepiej udać się do ASO najszybciej jak tylko jest to możliwe.

AIRBAG

Kontrolka ta informuje o usterce poduszki powietrznej, napinaczy pasów bezpieczeństwa lub czujników obecności pasażera na fotelu.

Kontrolka airbag

Przyczyny zapalania się:
– defekt poduszki powietrznej lub jej całkowity brak
– uszkodzenie napinaczy pasów
– zerwanie taśmy poduszki powietrznej w układzie kierowniczym
– awaria sterownika

Konsekwencje: W tym przypadku konsekwencje mogą być bardzo poważne, bowiem podczas wypadku poduszki nie zostaną wystrzelone. Dodatkowo jeśli w trakcie rutynowej kontroli policyjnej funkcjonariusz zauważy taką kontrolkę, może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny.

FILTR CZĄSTEK STAŁYCH

Kiedy na desce rozdzielczej Twojego samochodu pojawi się kontrolka filtra cząstek stałych (DPF), spada moc silnika, a dodatkowo znacząco zwiększa się zużycie paliwa.

Kontrolka dpf

Przyczyny zapalania się:
– zapchanie filtra sadzą
– awaria czujnika
– awaria elektryki

Konsekwencje: Filtr cząstek stałych samoczynnie wypala się co jakiś czas. Jeśli z ww. przyczyn do tego nie dojdzie – skutecznie ograniczona zostanie moc naszego pojazdu. Na szczęście w większości serwisów skutecznie można rozwiązać problem za pomocą specjalnego oprogramowania lub poprzez dodatkowy moduł elektroniczny (emulator).

UKŁAD KIEROWNICZY

Kontrolka zwykle spotykana jest w autach z elektrycznym wspomaganiem i alarmuje o awarii układu. W innych – o niskim poziomie płynu jego wspomagania.

Kontrolka wspomagania

Przyczyny zapalania się:
– usterka wiązki elektrycznej
– niski poziom płynu
– wyeksploatowany akumulator

Konsekwencje: Wspomaganie jest ograniczone, lub kompletnie przestało działać. Takim samochodem zdecydowanie trudniej będzie nam manewrować. Niezbędna jest oczywiście wizyta u mechanika.

ŚWIECE ŻAROWE

Tę charakterystyczną pomarańczową spiralkę zauważymy tylko wtedy, kiedy pod maską naszego pojazdu pracuje silnik typu diesel. Kontrolkę świecy żarowych zauważymy tylko przez kilka sekund przed i po uruchomieniu silnika. W innym wypadku doszło do ich awarii.

Przyczyny zapalania się:
– awaria świec lub modułu sterującego
– usterka wiązki elektrycznej

Konsekwencje: Niesprawne świece w naszym dieslu skutecznie unieruchomią nasz samochód w okresie jesienno-zimowym, kiedy temperatura na zewnątrz znacząco spadnie. Warto to sprawdzić.

TEMPERATURA SILNIKA

Zapalenie kontrolki temperatury oznacza zazwyczaj przegrzanie jednostki. Konieczne jest niezwłoczne wyłączenie silnika i sprawdzenia poziomu płynu chłodniczego.

Kontrolka temperatury silnika

Przyczyny zapalania się:
– defekt pompy lub termostatu – zbyt niski poziom płynu chłodniczego
– usterka czujnika temperatury
– zużycie wtryskiwaczy (w przypadku kiedy mamy instalację LPG)
– awaria układu wtryskowego

Konsekwencje: Przegrzanie silnika prowadzi do całkowitego uszkodzenia głowicy lub jej uszczelki. Jedziemy jak najszybciej do serwisu!

HAMULCE

Na postoju kontrolka informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Mruganie w czasie jazdy spowodowane może być obniżeniem poziomu płynu hamulcowego.

Kontrolka ręcznego

Przyczyny zapalania się:
– niski poziom płynu
– zużycie okładzin hamulcowych
– awaria włącznika przy hamulcu ręcznym

Konsekwencje: Bez najmniejszych wątpliwości jest to jedna z tych kontrolek, których nie można bagatelizować. W skrajnych przypadkach może dojść do znaczącego obniżenia skuteczności hamowania.

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News