Kierowca TIR-a do końca zachował zimną krew. Kiedy skończyły się hamulce, użył rampy ratunkowej

Kierowca TIR-a do końca zachował zimną krew. Kiedy skończyły się hamulce, użył rampy ratunkowej

Podaj dalej

O tym jak ciężka i odpowiedzialna jest praca zawodowych kierowców pisaliśmy niejednokrotnie. Notoryczny stres, goniące terminy i chroniczny brak odpoczynku sprawiają, że kierowcy wielotonowych zestawów codziennie muszą stawić czoła wielu wyzwaniom.

Zmienne nachylenie drogi to największy koszmar kierowców

Jednym z nich jest pokonywanie odcinków trasy w terenie, gdzie występują częste zmiany nachylenia drogi. Ciągłe podjazdy i „spady” wymagają od kierowców nie tylko nie lada umiejętności i opanowania, ale również wyczucia i znajomości maszyny, która jest pod ich kontrolą. Nieumiejętne operowanie hamulcami w terenie górzystym może szybko „skończyć hamulce” nawet w samochodach osobowych, nie mówiąc już o ciężarówkach czy autokarach.

Oto najwygodniejszy TIR na świecie. Ma prysznic, umywalkę, łóżko i toaletę – a to wszystko w kabinie!

Wystarczy przypomnieć sobie katastrofę polskiego autokaru pod Grenoble w 2007 roku, w którym zginęło 26 osób, by zrozumieć jak złożony jest to problem.

W tym przypadku kierowca wykazał się nie tylko sporymi umiejętnościami ale przede wszystkim – przytomnością umysłu. Mężczyzna w momencie kiedy w prowadzonym przez niego zestawie przegrzały się hamulce, przejechał kilkaset metrów wytracając prędkość silnikiem, a następnie skorzystał z tzw. rampy ratunkowej.

Gdy zawiodą hamulce…

Co to rampy ratunkowe? Są to specjalne (głównie żwirowe) podjazdy, które są rozlokowane przy drogach, w miejscach zjazdów z wysokich wzniesień. Pozwalają one kierowcom ratować się w sytuacji, kiedy dochodzi właśnie do awarii lub przegrzania układu hamulcowego.

Rampa ratunkowa pozwala wytracić prędkość, kiedy dojdzie do awarii układu hamulcowego

Dzięki temu manewrowi kierowca nie tylko uratował maszynę, ale przede wszystkim życie swoje i kto wie – może też innych kierowców znajdujących się tego dnia na trasie, którą się poruszał. Zobaczcie sami przebiegała ta sytuacja.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News