Wiemy jak mają działać bezpłatne autostrady. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia jak to będzie wyglądało - oto najważniejsze rozwiązania

Wiemy jak mają działać bezpłatne autostrady. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia jak to będzie wyglądało - oto najważniejsze rozwiązania

Wiemy jak mają działać bezpłatne autostrady. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia jak to będzie wyglądało – oto najważniejsze rozwiązania

Podaj dalej

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli na autostradach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. nie trzeba będzie płacić za przejazd na autostradzie A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica za przejazd pojazdem o masie do 3,5 tony. Nowe przepisy mają ponadto na celu spowodowanie, że nie będzie można wprowadzić opłat także na pozostałych zarządzanych przez GDDKiA autostradach, które są obecnie bezpłatne, a także na odcinkach, które są w realizacji.

Bezpłatne państwowe autostrady

– Większa dostępność autostrad przyczyni się do poprawy stanu portfela Polaków, bo mniej będą wydawać na autostrady, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy też szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika, a szanse pracownika na uzyskanie jak najlepszej pracy – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

– Zniesienie opłat za przejazd autostradami od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad. Zaoszczędzone zostaną dzięki temu też środki na ich utrzymanie, remonty i modernizację – powiedział minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obecnie kierowcy mają w Polsce do dyspozycji 1800 km autostrad. Opłaty są pobierane na odcinakach A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA o łącznej długości 261 km. Tu opłaty wynoszą 10 gr/km od samochodów osobowych i 5 gr/km od motocykli.

Odcinki płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy: A1 Gdańsk – Toruń, A2 Konin – Nowy Tomyśl – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków mają łącznie 469 km długości.

– Kolejnym krokiem, zgodnie z sobotnią zapowiedzią premiera J. Kaczyńskiego, będzie podjęcie działań na rzecz ulżenia kierowcom, którzy muszą słono płacić za przejazd autostradami koncesyjnymi, bo niestety nie wszystkie autostrady są państwowe. Poprzednie rządy oddały w prywatne ręce zarządzanie tymi trasami. Z pespektywy czasu jasno widać, że nie była to dobra decyzja – dodał minister. A. Adamczyk.

Najważniejsze rozwiązania

  • Zniesiony zostanie pobór opłat na odcinkach autostrad płatnych, które obecnie zarządzane są przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zniesienie opłat dotyczyć będzie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, czyli samochodów osobowych oraz motocykli.
  • Uniemożliwienie wprowadzenia opłat także na pozostałych zarządzanych przez GDDKiA autostradach, które są obecnie bezpłatne, a także na odcinkach, które są w realizacji.
  • Kierowcy będą zwolnieni z opłat za przejazd od 1 lipca 2023 r.
  • Rozwiązanie spowoduje oszczędności po stronie kierowców oraz zwiększy bezpieczeństwo na drogach alternatywnych, które dzisiaj są wybierane ze względu na odpłatność za przejazd autostradą.

MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News