Auta na LPG się powoli się kończą? To przestało być opłacalne

Auta na LPG się powoli się kończą? To przestało być opłacalne

Auta na LPG się powoli się kończą? To przestało być opłacalne

Podaj dalej

Niestety przyszło nam żyć w bardzo niestabilnych cenowo czasach. Ceny paliw, które od kilkunastu miesięcy możemy oglądać na stacjach benzynowych niejednemu kierowcy spędzają sen z powiek. Mogłoby się zatem wydawać, że montaż instalacji LPG w samochodzie to najlepsza rzecz jaką może zrobić aktualnie każdy właściciel pojazdu. No bo przecież autgaz zawsze był najtańszym paliwem zasilającym samochody. Ale czy faktycznie dalej tak jest? Cóż… i tak, i nie.

Jeszcze całkiem niedawno decydując się na założenie topowej jakości instalacji LPG w autoryzowanym serwisie (koszt to około 3200 zł) można było być niemal pewnym, że wydatek zwróci się już przed upływem pierwszego roku użytkowania auta. Jak się jednak okazuje, po niemal roku przyszedł czas, że za LPG płacimy najwięcej.

LPG – wady i zalety

Niewątpliwie jazda na autogaz ma wiele zalet. LPG ma duży stopień czystości, co przekłada się na niemal nieograniczoną trwałość instalacji. Dodatkowo duża liczba oktanowa sprawia, że gaz jest bardziej odpory na spalanie stukowe niż benzyna. Nie bez znaczenia jest tutaj również minimalna emisja spalin, ponieważ paliwo LPG pozbawione jest siarki i niemal nie wydziela sadzy. Dodatkowo nie wytwarza osadów zanieczyszczających olej silnikowy.

Niższy koszt eksploatacji LPG, ceny gazu zdecydowanie tańsze od benzyny, ekologia i praktycznie brak czynników szkodliwych dla środowiska. Mogłoby się wydawać więc, że auto na gaz nie ma żadnych minusów. To oczywiście nie jest do końca prawda.

Po pierwsze decydując się na instalację LPG, musimy mieć na uwadze ograniczenia parkingowe. Auto na gaz ze względów bezpieczeństwa nie może być parkowane na parkingach i w garażach podziemnych. Kolejną sprawą są dodatkowe opłaty, ponieważ pojazd jeżdżący na gaz trzeba zgłosić do Wydziału Komunikacji. To wiąże się oczywiście z dodatkowymi kosztami. Ponadto za samochód z instalacją LPG trzeba zapłacić wyższe OC.

I na koniec – tankowanie. Choć LPG jest bardzo wydajne (zwłaszcza na długich dystansach), to jednak samochód zużywa dużo więcej gazu niż benzyny. Pojemność butli gazowej jest ograniczona i pojazd trzeba zdecydowanie częściej tankować.

Czy to jest dalej opłacalne?

Żyjemy w czasach, gdzie praktycznie po niemal roku za LPG płacimy najwięcej. Portal motofakty.pl podaje, że tylko w ostatnich miesiącach odnotowano tutaj wyraźny skok o 5 groszy. To oczywiście nie znaczy, że instalacja butli z gazem nie jest już opłacalna.

Po prostu taka inwestycja nie zwraca się już tak szybko, jak kiedyś. Pamiętać należy też o regularnym serwisowaniu instalacji. Jeśli będziemy dbać o nasz samochód, pierwszym poważnym kosztem będzie wymiana butli gazowej po ok. 10 latach. Jeśli dalej będziemy w posiadaniu tego samego samochodu, to po odliczeniu kosztu instalacji, filtrów i przeglądów powinniśmy zaoszczędzić w tym czasie do 33 000 zł.

fot:pixabay

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News