Za to nowe paliwo wszyscy kierowcy zapłacą więcej. Kto może z niego korzystać i czy można je mieszać?

Za to nowe paliwo wszyscy kierowcy zapłacą więcej. Kto może z niego korzystać i czy można je mieszać?

paliwo dystrybutor

Podaj dalej

Wokół sposobu tankowania w Polsce krąży wiele wątpliwości, od cen za paliwo począwszy, po jego nowy rodzaj dostępny na stacjach. Stosowanie nowego ekologicznego paliwa E10, ma zmniejszyć ilość szkodliwych emisji i pomóc kierowcom zaoszczędzić na wydatkach. Jak to wygląda w praktyce?

Nowe paliwo E10 budzi szereg wątpliwość wśród kierowców na temat korzyści

Paliwo E10, które zastępuje dotychczasowe E5 na stacjach to nowość dla wielu polskich kierowców. W związku z tym pojawia się szereg pytań, o to, czy z niego korzystać, czy nie, by nie narazić się na dodatkowe koszty tytułem eksploatacji samochodu.

Posiadacze starszych samochodów niekompatybilnych z E10 na pewno muszą tankować E5, a w przypadku jego braku będą skazani na droższe E98. To dlatego, że od 1 stycznia stacje benzynowe nie mają obowiązku oferować kierowcom paliwa E5, jeśli posiadają na nich E10.

W rezultacie pojawia się szereg pytań, o możliwość tankowania bardziej ekologicznej benzyny. Począwszy od tego, jaki samochód może z niego korzystać, po to, czy oba paliwa można mieszać w baku. Korzystając z doświadczeń kierowców, którzy od ponad roku mają do czynienia z zamianą E5 na  E10 na stacjach, postaramy się na nie odpowiedzieć.

Taki wybór oznacza, że trzeba będzie tankować częściej

Zmiana paliwa na E10 „zwiększy zużycie”, ponieważ samochody „nie będą jeździć tak wydajnie”. W rezultacie zmiana paliwa na bardziej ekologiczne będzie miała „dość mały wpływ” na zmniejszenie emisji. Takie wątpliwości mieli na początku wprowadzenia E10 brytyjscy kierowcy.

Dziś po upływie roku, odkąd E10 zastąpiło E5 na tamtejszych stacjach, wiadomo, że jest to niewiele, bo 1% do 2% więcej zapotrzebowania na paliwo. W związku z tym, jest mało zauważalne dla kierowcy. Obawy o to, że jakiekolwiek zmniejszenie liczby kilometrów na baku paliwa zniweluje wszelkie oszczędności w zakresie emisji dwutlenku węgla, są mało zasadne. Miała je aż jedna czwarta kierowców, a wynikały one ze zwiększonego spożycia etanolu.

Obliczenia brytyjskich ekspertów oparte na własnej rządowej ocenie skutków potwierdziły, że kierowcy otrzymywali o 1,7% mniej energii na litr.

paliwo dystrybutor
fot. freepik.com

Co się stanie, gdy kierowca zatankuje E10 do starszego niekompatybilnego samochodu?

Co się zdarzy, kiedy kierowca zatankuje niewłaściwe paliwo, które nie jest kompatybilne z jego starszym samochodem? Nie musi panikować. Pojedynczy przypadek nie powinien sprawić większych problemów z samochodem.

Jeśli tak się stanie, najlepiej, aby kierowca po zużyciu od jednej trzeciej do połowy baku zatankował samochód odpowiednim paliwem. W ten sposób zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych efektów. Takich jak na przykład spadek mocy.

Wielokrotne tankowanie niewłaściwego paliwa, może skutkować korozją niektórych elementów metalowych i plastikowych silnika.

Dla kogo nowe paliwo, a kto powinien je omijać?

Kierowcy najczęściej chcieliby wiedzieć, czy mogą zatankować nowe paliwo do swoich samochodów lub motocykli. Około 95% samochodów benzynowych i motocykli zbudowanych od końca lat 90 może z paliwa E10 korzystać. Na pewno też każdy wyprodukowany od 2011 roku.

W razie wątpliwości, na stronie tutaj można znaleźć listę modeli, które nowe paliwo może napędzać bez przeszkód. Najgorszą rzeczą będzie niewątpliwie zatankowanie E10 do samochodu z silnikiem diesla.

NIE PRZEGAP

Kierowcy mają niecałe dwa tygodnie na sprawdzenie samochodu. Od 1 września wchodzi ekologiczne paliwo

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News