Wymieniasz opony na letnie? Nie zapomnij o wentylach. Nawet nie wiesz, ile na tym zyskasz

Wymieniasz opony na letnie? Nie zapomnij o wentylach. Nawet nie wiesz, ile na tym zyskasz

wentyle opony funkcje i oszczednosci jpg freepik

Podaj dalej

Kierowcy, wymieniając opony na letnie, często zapominają na niewielkim elemencie, jakim jest wentyl samochodowy. Szkoda, bo jest najmniejszym i najważniejszym detalem, który odpowiada za prawidłowe ciśnienie opon. W rezultacie zaniedbań wzrasta zużycie paliwa, a jazda może być niebezpieczna.

Kiedy należy wymienić wentyle w samochodzie?

Uszkodzony wentyl wpływa na szereg parametrów w samochodzie, co w konsekwencji może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Kierowcy muszą się liczyć z tym, że uszkodzony zawór to utrata nawet 0,7 bara tygodniowo, a gdy ciśnienie w oponie spada, wzrasta zużycie paliwa. Jak pisaliśmy tutaj, to bardzo ważny to czynnik, który znacząco podwyższa koszty eksploatacji samochodu.

Kiedy należy wymieniać wentyle na nowe? Element, na który kierowcy rzadko zwracają uwagę przy wymianie opon, umożliwia regulację ciśnienia w oponie – bez niego byłoby to niemożliwe. To on umożliwia łatwe pompowanie opony, ale również spuszczanie z niej powietrza, bez naruszania struktury gumy. Dzięki niemu kierowcy mogą regulować poziom ciśnienia w oponach, co pozwala im na oszczędności paliwa i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Najlepszym moment na wymianę wentyla samochodowego to wymiana opon. Często wulkanizator świadczy taką usługę w pakiecie, ale warto się upewnić czy taki serwis wykonano zanim odbierzesz samochód. W przypadku gdy masz dwa komplety kół, taka wymiana zaworów na nowe nie powinna być dla fachowca problemem.

Na rynku dostępne są różne modele zaworów, ale najbardziej wytrzymałe są dodatkowo wzmacniane wentyle metalowe. Wymiany można wówczas dokonać raz na dwa sezony. Gumowe odpowiedniki najlepiej wymieniać raz na pół roku. Ten nawyk ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. To nie duży wydatek rzędu kilku złotych za sztukę. Bardziej atrakcyjne, chromowane to koszt od 10 zł w górę.

chromowany wentyl opony
www.allegro.pl

Uszkodzony zawór opony- skutki

Podczas jazdy na opony działają zróżnicowane siły, a guma ulega odkształceniom podczas hamowania czy przyspieszania, zanim powróci do pierwotnego stanu.

Takim samym naciskom ulega wentyl w oponie, który potrafi momentalnie odginać się nawet o 30°. Powtarzalność tego zjawiska naraża go na uszkodzenia, co przekłada się na utratę szczelności opony. Tylko minimalnie zniekształcony zawór oznacza utratę ciśnienia w oponie od 0,2-0,7 bara tygodniowo. W rezultacie rośnie prawdopodobieństwo uszkodzenia ogumienia podczas jazdy.

Taka sytuacja ma również wpływ na wydłużenie drogi hamowania. W przypadku gdy samochód porusza się na mokrej powierzchni, kierowca musi się liczyć z możliwością utraty kontroli nad samochodem. Droga hamowania może się wydłużyć nawet o 20%. Ponadto taki stan rzeczy skraca czas eksploatacji opon, zawieszenia i układu hamulcowego. Co oznacza, że wymiana jednego drobnego elementu w oponach to szereg korzyści dla kierowcy.

wentyle opony funkcje i oszczednosci jpg freepik
www.freepik..com

Nieszczelny wentyl samochodowy – przyczyny uszkodzeń

Uszkodzenie zaworu, jak każda inna usterka w samochodzie nie tym, czego pragną kierowcy. Nieszczelność tego elementu opony nie występuje nagminnie, ale może się zdarzyć, dlatego dobrze wiedzieć, co ją powoduje.

Przyczyn może być wiele: wada fabryczna, wyeksploatowanie, zabrudzenia, lub korozja. W każdym z tych przypadków zachodzi konieczność wymiany uszkodzonego elementu opony na nowy. Konieczna będzie wizyta u wulkanizatora, zwłaszcza gdy odnotowałeś spadek ciśnienia w oponach.

świecące wentyle do opony allegro
www.allegro.pl

Nakrętki na wentyle opony- dlaczego to bardzo ważny element

Nakrętki na wentyle opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i parametry jazdy. Dlatego, że podczas jazdy chronią zawór przed dostaniem się do środka różnych płynów i zanieczyszczeń z drogi. Gdy dojdzie do uszkodzenia,  dostają się do niezabezpieczonego zaworu i osadzają się na jego ściankach. Pompując wówczas opony, przepychamy brud do środka, co powoduje, że zawór się blokuje i traci szczelność.

Taka sytuacja może doprowadzić do szybkiego spadku ciśnienia w oponie. Dlatego warto o nie zadbać- to najprostsza z metod na uniknięcie takiej sytuacji. Jeśli zauważysz, że jedna z opon nie ma nakrętki, to zanim ją dopompujesz, spuść z niej nieco powietrza, by nie wtłaczać brudu do środka. Wykonasz to w bardzo prosty sposób.

Wystarczy nacisnąć lekko na zawór jakimś najlepiej metalowym przedmiotem, aż do momentu, kiedy usłyszysz syk powietrza. Dla pewności możesz tę czynność powtórzyć kilka razy, co oczywiście na daje 100% gwarancji na powodzenie. Nigdy nie wiadomo jak wiele zanieczyszczeń osadziło się na zaworze.

Oprócz funkcjonalności zaworów mogą one jednocześnie pełnić funkcję ozdobną, o czym wiedzą wszyscy fani tuningu. Na rynku dostępne są różnego rodzaju wentyle i kapturki, od neonowych po te świecące.

Wystarczy wymienić jeden element w samochodzie, by zaoszczędzić nawet 7,5% paliwa

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News