Wydano poważne ostrzeżenie o "racjonowaniu" paliwa. Kierowcy nie będą tankować jak dotychczas

Wydano poważne ostrzeżenie o "racjonowaniu" paliwa. Kierowcy nie będą tankować jak dotychczas

kierowców czeka racjonowanie paliwa

Podaj dalej

Kierowcy muszą się liczyć z potencjalną możliwością racjonowania paliwa. Obawy, jeśli chodzi o niedobory oleju napędowego w całej Europie, są znaczne. Zanosi się bowiem na poważne problemy z dostawami.

Kierowcy już wkrótce mogą otrzymywać racje paliwa

Ostrzeżenie o „racjonowaniu” paliwa w obliczu obaw związanych z niedoborem oleju napędowego w Europie pojawiło się po wypowiedzi Vitola Russela Hardy’ego. Dyrektor generalny holenderskiej firmy handlującej energią i towarami, Vitol ostrzegł, że niedobór oleju napędowego może wywołać kryzys. W rezultacie bardzo prawdopodobne jest wprowadzenie racjonowania diesla na całym kontynencie.

Według informacji opublikowanych przez Gloucestershire live ostrzeżenie pojawia się wraz z rosnącymi obawami, że problemy z dostawami oleju napędowego, doprowadzą do spowolnienia gospodarczego w Europie.

„Europa importuje około połowy swojego oleju napędowego z Rosji i około połowy swojego oleju napędowego z Bliskiego Wschodu. Ten systemowy niedobór oleju napędowego istnieje” – powiedział Hardy dla Express.uk

Tę tezę potwierdził John Cooper, dyrektor generalny Fuels Europe, mówiąc:

„Rządy doskonale rozumieją, że istnieje wyraźny związek między olejem napędowym a PKB, ponieważ prawie wszystko, co trafia do i z fabryki, jest napędzane olejem napędowym”

Stany Zjednoczone ogłosiły, że wprowadzą zakaz dla rosyjskich produktów naftowych, a Wielka Brytania wycofuje podobne produkty do końca 2022 r. Unia Europejska na razie się zastanawia, czy wprowadzić zakaz.

racjonowanie paliwa
fot. pixabay

Sankcje wobec Rosji to duży paliwowy problem Europy

Biorąc pod uwagę fakt, że Rosja jako eksporter oleju napędowego ma duże znaczenie nie tylko dla Europy, nałożone na nią sankcje mogą się przełożyć na globalny problem z dieslem.

Kwestia ta stanowi szczególny problem dla niemieckich kierowców. Według danych unijnej agencji statystycznej w 2020 r. aż 30% importowanego oleju napędowego importowano z Rosji. W przypadku Wielkiej Brytanii ilość importowanego paliwa z Rosji wynosiła 18%.

Jak podaje Reuters, Rzecznik Brytyjskiego Stowarzyszenia Przemysłu Naftowego, dostawcy paliw współpracują z rządem w celu dostarczania paliw, których potrzebuje Wielka Brytania, „dostosowując długoterminowe trasy dostaw w celu zmniejszenia zależności od rosyjskiej ropy naftowej i produktów naftowych”.

Jednak współzałożyciel Gunvor i prezes Torbjorn Tornqvist wyjaśnił, że problem z dieslem może mieć zasięg globalny. Szwed powiedział: „Diesel to nie tylko problem europejski, to problem globalny ”.

Wiadomość pojawia się, po tym, gdy brytyjski RAC uplasował najnowsze ceny paliwa na dystrybutorach blisko rekordowych poziomów. Według danych na dzień 24 marca litr bezołowiowej kosztuje Brytyjczyków 164,59 pensa za litr (ok.9,26 zł). Za litr diesla muszą zapłacić 178,13 pensów (ok.10,02 zł). Spodziewany jest niewielki spadek cen w związku ze zniżką, jaką zapowiedział kanclerz Rishi Sunak. W swoim wiosennym oświadczeniu obiecał obniżenie opłaty paliwowej o 5 pensów (0,28 zł)

Biznes zdjęcie utworzone przez jcomp – pl.freepik.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News