W ramach oszczędności paliwa- ograniczenie prędkości do 100 km na autostradach i do 80 poza miastem

W ramach oszczędności paliwa- ograniczenie prędkości do 100 km na autostradach i do 80 poza miastem

limit prędkości a oszczędności paliwa autostrada

Podaj dalej

Temat możliwości ograniczenia prędkości nabrał nowego znaczenia, gdyż coraz częściej mówi się o konieczności wprowadzenia oszczędności w zużyciu paliwa. Wojna na Ukrainie i związany z nią konflikt energetyczny z Rosją powoduje, że po raz kolejny ożyła dyskusja o ograniczeniu prędkości na autostradach i pozamiejskich drogach.

Niektórzy domagają się wprowadzenia znacznych ograniczeń prędkości

W świecie, który dąży do uniezależnienia się od dostaw rosyjskiego paliwa, Niemcy mają ciężkie zadanie do wykonania. W związku z tym po raz kolejny powraca temat wprowadzenia ograniczeń prędkości. Wezwania do realizacji tego pomysłu są coraz głośniejsze.

W Polsce limity prędkości obowiązują od lat, a kwestia kolejnych zmian nie jest poruszana przez władze. Całkiem inna sytuacja panuje za zachodnią granicą. Jaki rodzaj ograniczenia prędkości omawia się obecnie?

Dyrektor generalny Niemieckiego Związku Miast Helmut Dedy powiedział niemieckiej agencji prasowej:

„Od teraz musimy jeszcze dokładniej przyjrzeć się zużyciu paliwa. Dlatego zalecamy wprowadzenie ograniczenia prędkości już teraz. To pozwoliłoby nam natychmiast wykorzystać potencjalne oszczędności”

Obecna dyskusja zakłada między innymi ograniczenia w poruszaniu się na autostradzie.

limit prędkości a oszczędności paliwa autostrada
Freepik/ fanjianhua

Ograniczenie prędkości do 100 km/h faktycznie pozwala zaoszczędzić sporo paliwa

Trzy tygodnie temu Federalna Agencja Środowiska (UBA) zaproponowała różne formy działań wpływających na oszczędność paliwa. Kierowcy mogą jeździć mniej albo przynajmniej wolniej.

Gdyby jeździli na autostradach z maksymalną prędkością 100 kilometrów na godzinę i 80 km/h poza miastem, zaoszczędziliby około 2,1 miliarda litrów paliwa. W przeprowadzonych obliczeniach uwzględniono również tych, którzy nie chcieliby się dostosować, jeżdżąc szybciej.

To oznacza, oszczędności ok. 3,8 proc. paliwa zużywanego w sektorze transportu. W trakcie ostatnich negocjacji koalicyjnych między SPD, Zielonymi i FDP pomysł wprowadzenia ogólnego ograniczenia prędkości nie spotkał się z akceptacją. Zaproponowano natomiast tanie bilety na transport publiczny na okres trzech miesięcy.

Frakcja Zieloni nie odpuszcza i usiłuje wywrzeć presję na FDP.

„Ministerstwo Transportu może odrzucić nawet tymczasowe ograniczenie prędkości tylko wtedy, gdy przedstawione zostaną inne propozycje- powiedział w czwartek Stefan Gelbhaar, rzecznik ds. polityki transportowej frakcji Zielonych

Propozycji do tej pory w Bundestagu nie było, ale nie ma też chęci na wprowadzenie ograniczeń.

„Każdy może jednak dostosować prędkość na zasadzie dobrowolności”- skomentował Rzecznik ministra transportu

To jednak nie wystarczy by Niemcy były mniej zależne od Rosji, a same debaty nad zakazami nie są wcale pomocne. Obecnie nie ma ogólnego ograniczenia prędkości na autostradzie w Niemczech. Limit 100 km/h w jeździe autostradą obowiązuje jedynie w Holandii. Polska jest zaś na pierwszym miejscu wśród krajów z najwyższym limitem prędkości 140 km/h.

źródło: www.swp.de

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News