Nowy rok to dla kierowców czas podwyżek wydatków na samochody. Ponadto zmiany w prawie spowodują konieczność uiszczania opłaty za ich prowadzenie. Do tej pory ich nie pobierano. To między innymi na trwającą pandemię. W 2023 roku znów zaczną obowiązywać.
Kierowcy tego typu samochodów zapłacą nawet 53 zł dziennie albo 5300 rocznie
Po zmianach prawa, w 2023 r. kierowcy samochodów ciężarowych będą podlegać obowiązkowej opłacie, za prowadzenie samochodu. Opłatę za zużycie dróg muszą wnosić wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton poruszające się po drogach Wielkiej Brytanii. Nie ma znaczenia, czy są to krajowe samochody ciężarowe, czy poruszające się w ramach transportu międzynarodowego.
Brytyjski rząd zawiesił pobieranie opłaty na czas pandemii od 1 sierpnia 2020 r., ale w tym roku od 31 lipca 2023 r. opłaty znów zaczną obowiązywać. Stawki opłat, jakie są konieczne, różnią się w zależności od pojazdu i opierają się na jego masie, konfiguracji osi i okresie czasu, na jaki ma być opłacona. Wynoszą nawet 10 funtów dziennie (53 zł) lub 1000 funtów rocznie (5300 zł). Najmniej zapłacą ciężarówki mniej zanieczyszczające środowisko.

Do lipca jest możliwa reforma w obowiązkowych opłatach dla kierowców ciężarówek
Brytyjski rząd na początku 2022 r. rozpoczął negocjacje z branżą transportową, by poznać ich opinię na temat reformy obowiązkowej opłaty. Obecnie ciężarówki spełniające najnowsze normy emisji spalin Euro 6 mają prawo do 10% zniżki opłaty HGV. W rezultacie pojazdy z normą Euro 4 i starsze, wprowadzone między styczniem 2011 a wrześniem 2015 –zapłacą nawet o 20% więcej.
W trwających 4 tygodniowych konsultacjach brano pod uwagę dwa sposoby zreformowania obowiązkowej opłaty. Pierwsza potencjalna reforma zakłada, że wysokość opłaty ma odzwierciedlać jego ekologiczność. W związku z tym ważnym kryterium ma być masa pojazdu. Ma służyć, jako orientacyjny wskaźnik zastępczy dla emisji dwutlenku węgla.
Druga propozycja rządu dotyczy reformy opłat za zagraniczne samochody ciężarowe. Zakłada, że będą wnosić opłaty tylko za jazdę po głównych drogach. Ponadto Departament Transportu (DfT) wdraża nowe przepisy dotyczące tachografów. Zgodne z wymogami unijnego systemu czasu pracy kierowców.
Inteligentny tachograf 2 ma być zainstalowany i obowiązkowo używany w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy 21 sierpnia 2023 r. lub później. Nie brakuje obaw o dostawy urządzeń. Jak pisze Express, Komisja Europejska ma pewność, że wszelkie problemy z dostawami znikną przed ważnym terminem.
NIE PRZEGAP