Top 7 zaniedbań polskich kierowców. Mechanik tylko czeka na takich klientów

Top 7 zaniedbań polskich kierowców. Mechanik tylko czeka na takich klientów

mechanik naprawia zaniedbania kierowców

Podaj dalej

Samochód zdecydowanie ułatwia życie, ale może być również źródłem problemów wielu kierowców. Zwłaszcza gdy nie dopilnują czynności przewidzianych w planie serwisowym. Dlatego jeżeli nie serwisujesz samochodu w ASO sprawdź, czy nie jesteś w grupie kierowców , na których czekają mechanicy, by sporo na nich zarobić.

Top 7 zaniedbań polskich kierowców. Sprawdź, bo możesz nie zdążyć z naprawą

Samodzielne dbanie o terminową wymianę elementów eksploatacyjnych samochodów, to spory problem dla kierowców. Niektórzy oddają swoje auta pod opiekę ASO, by pozbyć się tego problemu. Jeśli nie jesteś w gronie tych szczęśliwców, sprawdź o czym prawdopodobnie zapomniałeś.

Niektóre z poniższych czynności nie są wykonywane wcale, a kierowca działa w myśl zasady- skoro się nie psuje, to może zdążę odsprzedać samochód. Po czym pada ofiarą własnych zaniedbań.

Nr 1 – Osuszacz klimatyzacji. Ty też nie wiedziałeś, że istnieje?

Kierowcy starają się pamiętać o wymianie filtra kabinowego, bo czasami można dosłownie wyczuć, że już czas najwyższy na zmianę. Jeśli zaś chodzi o samą klimatyzację, to zwykle kończy się na wymianie czynnika. O konieczności wymiany osuszacza klimatyzacji jednak niewielu kierowców słyszało. Co to takiego jest?

Osuszacz absorbuje wilgoć z układu klimatyzacji, a w rezultacie chroni kompresor przed nadmiernym zużyciem. Właściciele starszych samochodów powinni pamiętać, by raz na 2-3 lata go wymieniać. Warto to zrobić przy okazji serwisu klimatyzacji. Dlaczego? Koszt wymiany to kilkadziesiąt złotych, zaś nowy kompresor to już wydatek sięgający tysiąca złotych. Zatem rachunek jest prosty.

Numer 2- Filtr paliwa. Pamiętaj o nim, zwłaszcza jeśli masz silnik Diesla

Filtr paliwa to jeden z tych filtrów, które potrafią zaskoczyć mechaników. Kierowcy potrafią je tak zaniedbać, że wyglądają jakby jeździły z samochodem od wyjazdu z fabryki. To zaniedbanie gwarantuje problemy z rozruchem silnika, zwłaszcza w dieslach.

W młodszych samochodach, kończy się na usterkach układu paliwowego. Po co wydawać pieniądze na naprawy u mechanika, skoro można im zapobiec?

Filtr paliwa należy wymieniać co 40–60 tys. km., a jego zakup to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych. Konsekwencje zaniedbań ucieszą Twojego mechanika, ale nie ciebie.

Nr 3- płyn wstydu. Kosztuje niecałe 200 zł, ale kierowcom nie chce się go wymieniać

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że płyn chłodzący jak każda chemia w samochodzie, zwyczajnie się starzeje. W związku z tym w układzie chłodzenia tworzą się osady, które mają wpływ na jego prawidłowe działanie.

Mechanicy zwykle dokonują wymiany płynu chłodzącego przy okazji wymiany rozrządu i pompy cieczy, ale klienci mając na względzie i tak spory wydatek, niechętnie się decydują na taki zabieg. Szkoda, bo obejmuje również płukanie układu i kosztuje niecałe 200 zł.

W konsekwencji wracają do warsztatów z awarią termostatu lub pompy cieczy. Zdarza się, że stary płyn chłodzący na skutek zaniedbań wymiany zamarznie w skrajnie niskich temperaturach.
Dlatego warto pamiętać o wymianie płynu chłodzącego i w ramach profilaktyki kosztownych napraw, wymieniać go raz na 100 tys.km lub 5,6 lat w nowym samochodzie. W starszych autach należy to robić częściej. O szczegóły dopytaj swojego mechanika.

wymiana-plynu chlodzącego zaniedbania kierwców
Freepik

Wymiana płynu hamulcowego to nr 4. Niewielu kierowców o tym pamięta

Dobry mechanik sam sprawdzi czy twój płyn hamulcowy nadaje się do wymiany, ale nie każdemu taki się trafia. Dlatego niewielu kierowców to nim pamięta. Dlaczego warto podczas okresowej kontroli sprawdzić jego stan?

Jeżeli nie wymieniałeś płynu hamulcowego od ponad 2 lat, koniecznie musisz to zrobić. To wydatek rzędu 200-300 zł. Spadek skuteczności hamowania to pewny wypadek, zwłaszcza gdy warunki na drogach znacznie się pogorszą, a droga hamowania się wydłuży.

Mechanik wszystkim się zajmie, a Ty będziesz czuł się pewniej na drodze.

wymiana-plynu-hamulcowego
Freepik

Nr 5- Pasek osprzętu? A co to jest ?

Pasek napędu osprzętu potocznie zwie się klinowym. Kierowcy nie wiedzą, że należy go wymieniać wraz z napędem rozrządu. Sam w sobie potrafi dac znać o swoim istnieniu, gdy usłyszysz pisk dobiegający z komory silnika. to jednak ten moment, kiedy na wymianę jest już za późno.

Piszczący pasek to oznaka, że znów dajesz zarobić specjaliście na skutek własnych zaniedbań. Nie wymieniany pasek potrafi nieźle szlifować powierzchnię rolek, a w rezultacie je zniszczyć. Niekiedy może zniszczyć napęd rozrządu.

Znane są też nieliczne silniki, w których kiedy dojdzie do zerwania paska napędu osprzętu, może to doprowadzić do poważniejszych awarii, np. zniszczenia napędu rozrządu.
Wymiana tej niepozornej części nie kosztuje zbyt wiele, jeśli jednak dawno tego nie robiłeś może zajść potrzeba wymiany koła pasowego. W starszych autach za pełną obsługę zapłacisz od 100 do 350 zł. Zaniedbania mogą cię kosztować nawet ponad 1000 zł.

Regulacja zaworów- nie tylko w autach z LPG

Jeśli myślisz, że regulacja zaworów obowiązuje jedynie kierowców z instalacją LPG, to bardzo się mylisz. Na rynku wciąż znajdziesz modele samochodów , w których regulacja zaworów jest czynnością czysto mechaniczną.

Kontroli luzów zaworowych należy dokonywać w samochodach z dużym przebiegiem, dlatego kierowcy zapominają to zrobić. Już po 200 tys. przejechanych km warto sprawdzić luzy. W tej czynności pomoże ci mechanik, którego czeka pracochłonne zajęcie. Dlatego zapłacisz za nią od 300 do 500 zł. W prostszych silnikach, usługa może być o połowę tańsza.

Jeśli masz samochód z instalacją LPG, powinieneś sprawdzać luzy co 20–30 tys. km. Warto mieć zaufanego mechanika, któremu to zlecisz. Zdarza się, że wielu tego nie robi i oddaje samochód klientowi.

 

Nr 7- Wymiana oleju w skrzyni biegów

Temat wymiany oleju to historia na epopeję. Ilu kierowców, tyle opinii. Dlatego jeszcze raz przypominamy- niezależnie od skrzyni biegów, olej należy wymieniać! Nawet jesli producent samochodu o tym nie wspomina, to robi to producent skrzyni.

Według mechaników kierowcy coraz częściej zgłaszają się do warsztatów zlecając naprawę manualnych skrzyń biegów. Problem wynika stąd, że wcześniej nie wymieniali w nich oleju, tymczasem nowsze jednostki muszą wytrzymać spore obciążenia. Co za tym idzie olej w przekładni powinno się wymieniać co 4,-60 tys.km.

Olej w automatycznej skrzyni biegów. Wymieniać czy nie?

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News