Ulubiona marka fanów napędu elektrycznego Tesla, oficjalnie przyznaje się do błędów i wycofuje prawie 360 000 samochodów. Każdy z nich wyposażono w system „w pełni autonomicznej jazdy” FSD. O tym, że ma wady, informowali kierowcy, należący do grupy testerów nowego oprogramowania w samochodach.
Tesla z oprogramowaniem FSD Beta wykonywała niebezpieczne manewry
NHTSA poinformowała w grudniu, że bada sprawę przyczyny dwóch wypadków z listopada w Kalifornii i Ohio. W obu uczestniczyły zautomatyzowane systemy jazdy Tesli. Od 2016 roku agencja uruchomiła sondy dotyczące 35 oddzielnych wypadków, z których 19 było śmiertelnych, w kontekście funkcji samojezdnych Tesli.
Jak informuje CBS, NHTSA w swoim oświadczeniu stwierdziła, że wykryła problem podczas testów przeprowadzonych w ramach dochodzenia w sprawie oprogramowania „Full Self-Driving” i „Autopilot”. Przejmuje ono niektóre zadania związane z prowadzeniem samochodu.
W rezultacie Tesla wycofuje prawie 363 000 pojazdów z systemem „w pełni autonomicznej jazdy”. Ma wyeliminować problemy związane ze sposobem, w jaki samochód ignoruje ograniczenia prędkości i zachowuje się na skrzyżowaniach ulic. Zajmie się nimi, wykorzystując aktualizację oprogramowania online w najbliższych tygodniach.

Tesla Model S, Model X i Model Y z żałośnie nieudolną inżynierią
Tesla i jej system samojezdny stała się obiektem reklamy emitowanej w czasie transmisji ważnego dla Amerykanów wydarzenia – Super Bow LVII. Taką w zasadzie anty-reklamę kupiła grupa non-profit The Dawn Project.
W spocie mowa jest o tym, że technologię Tesli oparto na „żałośnie nieudolnej inżynierii”, dlatego stanowi zagrożenie dla pieszych i kierowców. Oprogramowanie Tesli może m.in. powodować, że samochody zjeżdżają na przeciwległy pas lub jeżdżą po niewłaściwej stronie drogi.
„Tesla od ponad sześciu miesięcy wiedziała, że jej oprogramowanie w pełni autonomiczne przejedzie dziecko na przejściu dla pieszych, oraz setkach innych krytycznych usterek bezpieczeństwa zgłoszonych przez nas i innych beta testerów” — powiedział założyciel The Dawn Project w oświadczeniu z 12 lutego br. cytowanym przez CBS.
Reklama, choć kosztowna (598 000 $) odniosła efekt. To dlatego, że wezwanie NHTSA do natychmiastowego wyłączenia oprogramowania Tesli do w pełni autonomicznej jazdy na drogach publicznych doczekało się realizacji. Decyzją NHTSA wycofaniem z rynku objęto niektóre pojazdy. Są wśród nich Model S i Model X (2016-2023), Modeli 3 (2013-2017) oraz Model Y (2020-2023).
Jak informuje CBS, na skutek decyzji NHTSA, akcje Tesli spadły w czwartek o około 2%.
NIE PRZEGAP
Tesla FSD Beta wykonuje samodzielnie szalony manewr. Elon Musk brał lekcje u taksówkarzy? [WIDEO]