Ten srogi mandat przejdzie rewolucyjne zmiany. Kierowcy będą tym faktem zachwyceni

Ten srogi mandat przejdzie rewolucyjne zmiany. Kierowcy będą tym faktem zachwyceni

KIEROWCA zmiany mandat policja

Podaj dalej

Najczęściej wystawiany mandat w Polsce dotyczy wciąż prędkości. Nie zawsze jak pisaliśmy, jest to świadome wykroczenie, bo zdarza się, że wynika z braku znajomości przepisów. Kierowcy często się z karami nie zgadzają, a mają więcej niż jeden powód. Kwoty mandatów nie są małe, ale to tylko jedna z przyczyn, dla której piszą skargi do RPO.

Mandat za przekroczenie prędkości pójdzie do poprawki?

Nowy taryfikator jest bezlitosny, bo pozwala wystawić kierowcy mandat na 2500 zł za przekroczenie dozwolonej prędkości. Ponadto nowy przepis o recydywie oznacza, że kolejna wpadka to kara 5000 zł. Takie kwoty zobaczy kierowca, gdy pojedzie za szybko o więcej niż 70 km/h.

Takich naruszeń dopuszcza się niewielu kierowców, a kiedy im się to zdarzy, nikt nie śmie swojej winy kwestionować. Gorzej mają ci, którym zdarzają się wpadki w najniższych widełkach, czyli jazda ponad limit do 10 km/h.

Jak czytamy w liście Rzecznika Praw Obywatelskich do szefa MSWiA, kierowcy skarżą się, że pomiary policji nie uwzględniają marginesu błędu urządzeń, jakie ten pomiar wykonują. W rezultacie często mandatów dostawać nie powinni.

mandat za predkosc do poprawki
lubuska.policja.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich chce zmian w karach dla kierowców

Jak czytamy w publikacji Dziennika, kierowcy mogą oczekiwać zmian w systemie karania za prędkość. To dlatego, że jak wskazuje RPO, taryfikator nie uwzględnia zapisów rozporządzenia ministra gospodarki z 2014. Określa ono wymagania, jakie powinny spełniać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego. Rozporządzenie jasno stwierdza, iż pomiar tych urządzeń poza laboratorium może wiązać się z błędem rzędu +/- 3 km/h.

W związku z tym rzecznik jasno domaga się zmian w obowiązującym taryfikatorze:

Wnioskodawcy podnoszą, że niezasadne i nieracjonalne jest karanie za przekroczenie dozwolonej prędkości nawet o 1 km/h. Wskazują, że błąd pomiaru zarówno urządzeń mierzących prędkość stosowanych przez policję i inne służby (w tym fotoradarów), jak i wskaźników prędkości w autach, obejmuje 3 km/h. W szczególnych sytuacjach błąd może wynosić może nawet do 10 km/h – pisze w piśmie do ministra Mariusza Kamińskiego.

Wobec obecnych przepisów nie ma innej drogi, jak mandatu nie przyjąć. Wiąże się to jednak z dochodzeniem sprawiedliwości przed obliczem sądu. Jak wiadomo, kierowcy mogą się mylić, tak samo, jak sprzęt policji wykorzystywany do pomiarów. To niesie ze sobą niezasadne karanie kierowców. Granica często jest bardzo cienka.

Mandat za prędkość dopiero po uwzględnieniu błędu

Rzecznik Praw Obywatelskich nie ma wątpliwości, że taryfikator wymaga ważnej zmiany. Ta ma być korzyścią dla kierowców, którzy powinni być karani z uwzględnieniem marginesu błędu. Nie jest to nowość w przepisach dla kierowców, bo takie obowiązują m.in. we Francji.

Zmiana przepisów pozwoliłaby karać kierowców dopiero za przekroczenie dopuszczalnej prędkości od 4 do 10 km/h. Odczyt z laserowego miernika w niższym niż ten zakresie wypadałby zaś z korzyścią dla kierowcy. Pytanie, co z tymi, którzy już otrzymali mandat w terenie zabudowanym za prędkość ponad limit tj. 50,51, czy 53 km? Obecnie kierowca oprócz mandatu traci na 3 miesiące uprawnienia do kierowania samochodem.

– RPO poddaje zatem pod rozwagę ministra zainicjowanie prac legislacyjnych zmierzających do przyjęcia unormowania sankcjonującego uwzględnianie na korzyść obwinionego błędu pomiarowego w sytuacjach „granicznych” oraz zmiany zakresu nowego taryfikatora – wnioskuje Marcin Wiącek w piśmie do szefa MSWiA.

Czy polscy kierowcy doczekają się zmian na miarę tych jeżdżących drogami Francji? Nie ma wątpliwości, że byłaby to dobra i zgodna z ważnymi przepisami zmiana.

NIE PRZEGAP

Mandat 2500 zł za jazdę rowerem zimą. Tyle można teraz dostać policja zawsze to skontroluje

Niedawno kierowcy płacili za to 500 zł. Teraz mandat wzrósł sześciokrotnie, a niektórzy nadal o tym nie wiedzą

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News