Specjaliści ostrzegają kierowców- tę czynność musi wykonać KAŻDY przed sprzedażą samochodu

Specjaliści ostrzegają kierowców- tę czynność musi wykonać KAŻDY przed sprzedażą samochodu

komunikacja transport publiczny samochód ekologia

Podaj dalej

Sprzedaż samochodu wyposażonego w nowoczesne technologie podobnie jak jego kradzież niesie za sobą nie tylko kwestie finansowe. Producenci, dbając o komfort podróżowania kierowców, zapewniają im dostęp do szerokiego wachlarza usług- pod jednym warunkiem. Trzeba udostępnić często swoje dane osobowe.

Podejmij niezbędne środki ostrożności przed sprzedażą samochodu

Specjaliści od zabezpieczeń zachęcają kierowców do tego, by usuwali wszystkie swoje dane z samochodu, gdy chcą go sprzedać. W przeciwnym razie kolejni właściciele mogą mieć do nich dostęp, a i przestępcy chętnie je wykradną.

Nowoczesne samochody posiadają najnowocześniejsze technologie i często standardowo są wyposażone w nawigację satelitarną, systemy rozrywki, a nawet wbudowane hotspoty Wi-Fi. Niektóre z tych funkcji monitorują również wrażenia z jazdy i nawyki kierowców. Ma to na celu monitorowanie osiągów samochodu.

Dodatkowo funkcje takie jak nawigacja satelitarna służą do przekazywania wskazówek dotyczących zatorów drogowych i korków, zwłaszcza jeśli kierowca konsekwentnie jeździ tą samą trasą. Kiedy takie samochody trafią w obce ręce, istnieje spore ryzyko, że wraz z nimi trafia do nich poufne dane. Stanie się tak, jeśli poprzedni właściciele nie podejmą odpowiednich środków, by temu zapobiec.

zrob to przed sprzedażą samochodu
Pixabay

Nawet dane karty kredytowej- oto jakie informacje zbierają samochody

Samochody, które mają własne połączenie z Internetem, działają podobnie jak smartfony – zbierają informacje o właścicielu i jego nawykach. Wiele z nich wymaga od kierowcy aplikacji, aby mógł uzyskać dostęp do wszystkich funkcji.

W zależności od preferencji samochód może przechowywać informacje na temat odwiedzania strony internetowej producenta lub interakcji w mediach społecznościowych. W pamięci są również rejestrowane rozmowy telefoniczne, czat na żywo i korespondencję np. od firm finansowych.

„Może to obejmować kontakty, adresy domowe, a nawet dane banku i karty kredytowej powiązane z oprogramowaniem takim jak Apple Pay lub Google Pay. Nie tylko nowy właściciel pojazdu może łatwo uzyskać dostęp do tych potencjalnie wrażliwych informacji, ale także zupełnie obcy, jeśli zdecydują się sprzedać system informacyjno-rozrywkowy. Więc zachęcam kierowców do przywrócenia ustawień fabrycznych wszystkiego, co może zbierać dane przed przekazaniem pojazdu, aby upewnić się, że wszystko jest wyczyszczone”– ostrzega Graham Conway, dyrektor zarządzający Select Car Leasing

Niezależnie od tego, czy producenci samochodów oferują szereg usług zabezpieczających i inwestują w bezpieczeństwo cybernetyczne, by chronić uzyskane dane- nie zaszkodzi się zabezpieczyć. Wystarczy, że wpadną w niepowołane ręce, by posłużyć oszustom do popełniania przestępstw.

zrob to przed sprzedażą samochodu
Freepik

Niemiecki koncern na szczycie listy

Brytyjski iSelect Car Leasing przeanalizował samochody 20 najlepiej sprzedających się marek w Wielkiej Brytanii i przestudiował ich politykę prywatności danych. Na szczycie listy gromadzących najwięcej danych znalazł się niemiecki gigant Volkswagen. Jego samochody śledzą 18 z potencjalnych 22 kategorii informacji o swoich kierowcach. Co obejmują? Nie tylko nazwisko i adres kierowcy, ale także lokalizację pojazdu, nagrania głosowe z poleceń głosowych, a nawet profile w mediach społecznościowych.

Na drugim miejscu znajduje się elektryczna Tesla i Nissan. Samochody obu marek śledzą 17 różnych typów danych. Tesla słynie z gromadzenia danych z zewnętrznych czujników i kamer, ale może także robić filmy i zdjęcia z wewnątrz samochodu. To za sprawą kamery umieszczonej w lusterku wstecznym.

Jak można uniknąć gromadzenia danych poza opcją przywrócenia ustawień fabrycznych? Istnieje kilka sposobów, z których można skorzystać przed sprzedażą, bądź użyczeniem samochodu.

Jeśli kupujesz taki nowoczesny samochód, wystarczy, że nie wyrazisz zgody na gromadzenie danych przy zakupie. Jeśli jednak już taki samochód posiadasz, zaktualizuj swoje preferencje dotyczące marketingu i danych bezpośrednio u producenta samochodu. Można to także zrobić za pośrednictwem powiązanych z samochodem aplikacji mobilnych.

NIE PRZEGAP

Oto nowe zagrożenie dla Dacii. Jest tanie, świetne i pochodzi z Wietnamu

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News