Silnik szarpie w trakcie przyspieszenia? Oto przypuszczalny sprawca awarii

Silnik szarpie w trakcie przyspieszenia? Oto przypuszczalny sprawca awarii

silnik awaria freepik

Podaj dalej

Elementy mające na celu ograniczenie poziomu szkodliwości spalin, którego generuje silnik samochodu, potrafią być przyczyną wielu awarii. Kiedy zaczynają szwankować, wypływają na pracę jednostki napędowej. Czasami ciężko zidentyfikować czy sytuacja dotyczy zapchanego filtra DPF, uszkodzonego katalizatora czy zaworu EGR. Dziś przyjrzyjmy się tez ostatniej pozycji.

Czym jest EGR i jaki ma wpływ na silnik i jego pracę?

Ten element samochodu podobnie jak znienawidzony przez kierowców filtr DPF ma na celu ograniczenie poziomu szkodliwości silnika wobec środowiska. Niestety podobnie jak wyżej wymienione podzespoły może być sprawcą awarii.

Jeżeli zacznie niedomagać, szybko to zauważysz w pracy silnika ponieważ ma wpływ na jego pracę i drastycznie ogranicza jego sprawność. Wszystko dlatego, że jest odpowiedzialny za zarządzanie przepływem spalin w silniku.

Freepik

Jakie zadanie ma do wykonania zawór EGR?

Rola zaworu EGR sprowadza się do przekierowania części gazów spalinowych z powrotem do komory spalania. Te nowo powstające spaliny w silniku mają niższy poziom stężenia szkodliwych tlenków azotu (NOx). Mówiąc prościej, dzięki niemu gazy wydechowe auta są mniej szkodliwe.

Wraz ze wzrostem obciążenia silnika lub na biegu jałowym, zawór EGR powinien być zamknięty, przynajmniej w teorii. W rzeczywistości ten mechanizm działa w taki sposób na dystansie do 100 do 150 tysięcy kilometrów. Potem możesz się spodziewać, że doświadczysz pierwszych symptomów awarii.

Podobne objawy generują pozostałe odpowiedzialne za ekologię podzespoły silnika, jak zatem rozpoznać, że sprawcą jest EGR?

Freepik

Silnik szarpie podczas przyspieszenia i traci moc. To tylko kilka z symptomów tej awarii

Twój silnik szybko zareaguje na usterki ze strony zaworu EGR, na czym one polegają? Od wewnętrznej strony zawór EGR jest oblepiany nagarem. W pierwszej kolejności ma to wpływ na ograniczenie przepływu spalin, a w dalszej konsekwencji prowadzi do jego zablokowania.

Jakie są pozostałe charakterystyczne symptomy awarii?

  • chwilowe braki mocy: na niskich obrotach,
  • w fazie rozgrzewania silnika w silniku benzynowym,
  • na wysokich obrotach w dieslu,
  • wyświetlanie kontrolki Check Engine na desce rozdzielczej,
  • szarpanie silnika w czasie przyspieszania,
  • nierównomierna praca silnika na biegu jałowym,
  • wyraźny wzrost zużycia paliwa,
  • problemy z uruchomieniem samochodu.

Jak można usunąć usterkę?

W pierwszej kolejności należy zawór EGR po prostu wyczyścić. Taka usługa u mechanika to koszt rzędu kilkuset złotych. Alternatywnie można go po prostu wymienić na nowy. W tym przypadku czeka cię wydatek od 300 do nawet 1200 złotych.

W zależności od modelu samochodu i silnika trzeba pamiętać o tym, że koszt może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Niestety w wielu samochodach zawór EGR zapycha się regularnie i wiele osób decyduje się go usunąć. Taka sytuacja może mieć jednak konsekwencje prawne.

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, kierowca dostać mandat za jazdę samochodem, który nie spełnia norm emisyjnych. Ten zapis dotyczy m.in. auta bez EGR lub z zaślepionym zaworem. W takiej sytuacji maksymalna kwota mandatu może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Wzrasta poziom oleju w silniku ? Wiemy, dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News