Polscy kierowcy tankują tanie LPG z Rosji? Dziennikarz ujawnia zaskakujące fakty

Polscy kierowcy tankują tanie LPG z Rosji? Dziennikarz ujawnia zaskakujące fakty

LPG autogaz ceny

Podaj dalej

W czasie gdy Unia Europejska wprowadziła embargo na paliwa z Rosji, do Polski wciąż trafiają dostawy rosyjskiego LPG. Najtańsze obecnie na rynku paliwo do samochodów jest dostępne na wszystkich polskich stacjach. Informacje na ten temat ujawnił dziennikarz portalu Wirtualna Polska.

Polscy rządzący przymykają oko na rosyjski gaz LPG?

Oficjalne embargo na paliwa z Rosji oficjalnie nie obejmuje gazu LPG do polskich samochodów. Jednak dostawy tego paliwa zahamowały wprowadzone sankcje. Według informacji dziennikarza Portalu Wirtualna Polska na liście firm objętych sankcjami znajduje się m.in. rosyjski Novatek.

Co dziwne powyższych sankcji nie zastosowano wobec firmy Sibur. Jak dowiadujemy się z publikacji Wirtualnej Polski, to właśnie w Siburze zaopatruje się większość liczących się na polskim rynku dystrybutorów. Jest wśród nich PKN Orlen.

„Grupa ORLEN systematycznie realizuje import gazu płynnego LPG z kierunków alternatywnych do wschodniego. Jeszcze trzy lata temu ok. 80 proc. importowanego LPG w Grupie ORLEN pochodziło z Rosji. Konsekwentnie prowadzona dywersyfikacja dostaw LPG przyniosła rezultaty. Obecnie już ok. 70 proc. importowanego LPG pokrywamy z innych źródeł” – czytamy na portalu Wirtualna Polska

dacia-lpg-2
fot. Dacia

Skąd nagłe zainteresowanie rosyjskim LPG na polskim rynku?

Fakt, iż nadal 30% paliwa LPG jest dostępnych na polskim rynku, stał się obiektem zainteresowań urzędników celno-skarbowych. Zakwestionowali bowiem prawo przywożenia gazu pochodzącego z Siburu do Polski. Stało się tak dlatego, że kontrolę nad spółką sprawują oligarchowie wpisani na listy sankcyjne, w tym listę unijną.

Doszło nawet do wstrzymania jednego z transportów przez celników, co spotkało się z protestem Siburu. Wystosowane do polskiego rządu pismo w tej sprawie zawierało informacje, że firma działa legalnie i ma pełne prawo dostarczać gaz do Polski. Powód był jeden- żadna z osób objętych sankcjami nie posiada indywidualnie ponad 50 % udziałów w firmie i nie sprawuje nad nią kontroli.

Ta argumentacja spotkała się z akceptacją rządzących.

dacia-lpg-2
fot. Dacia

Kierowcy zapłacą więcej za najtańsze paliwo na rynku?

W świetle najnowszych publikacji dziennikarskich może się okazać, że pod presją i krytyką ze strony mediów, rządzący będą musieli wycofać się z importu rosyjskiego gazu LPG. Co to oznacza dla polskich kierowców?

Biorąc pod uwagę fakt, że zużycie tego paliwa w Polsce w zeszłym roku wyniosło ponad 2,4 mln ton, z czego import z Rosji to 1,2 mln ton, prognozy nie są optymistyczne. Możliwość importu najtańszego paliwa jest możliwa, ale będzie on znacznie droższy, niż jest teraz.

Kierowco, jest jeden sposób na tańsze tankowanie paliwa. Warto się nad nim zastanowić

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News