PILNE! Zielony listek to bułka z masłem, zobacz co jeszcze czeka kierowców. Będą jeździć zupełnie inaczej

PILNE! Zielony listek to bułka z masłem, zobacz co jeszcze czeka kierowców. Będą jeździć zupełnie inaczej

zielony-listek. dla mlodych kierowców

Podaj dalej

Młodych kierowców do tej pory oznaczano zielonym listkiem na samochodzie. W zasadzie powinno się oznaczać, bo w praktyce niewielu go stosuje. Dlaczego? Oznaczenie, które w ma informować o tym, że uczestnicy ruchu powinni zwrócić uwagę na kierowcę, który niedawno ukończył kurs prawa jazdy, w praktyce więcej szkodziło niż pomagało.

Unia Europejska ma nowe propozycje dla świeżych kierowców

Zielony listek w kształcie liścia klonu miał być obowiązkowym wyposażeniem aut młodych kierowców. Ten symbol, przyklejony w tylnej części samochodu wysyła wyraźny sygnał, że musisz się uzbroić w cierpliwość i zachować ostrożność.
Nie zawsze tak się dzieje, bo najczęściej go nie ma. Dlaczego?

Naklejka nigdy nie trafiła do oficjalnych przepisów, pomimo tego, że powstały w 2018 r. Od tego czasu w temacie obowiązkowego listka zapanowała cisza. Jedni kierowcy go używają, a inne nie. Wygląda na to, że już wkrótce to się zmieni, bo zielony listek trafił na wokandę unijnych legislatorów.

Ci, którzy uważali, że bardziej stygmatyzuje, niż pomaga świeżym kierowcom i ogólnie stanowi problem, będą zdziwieni. Jak się okazuje listek to nic, w porównaniu z tym, co wymyślili unijni urzędnicy.

restrykcje dla mlodych kierowców od UE

Młodych kierowców czeka sporo ograniczeń

Kiedy się dowiesz, co przygotowali urzędnicy UE, stwierdzisz, że klonowy listek to czysta przyjemność. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council) planuje wprowadzić do przepisów trzy restrykcyjne zapisy.

Po pierwsze, młodzi stażem za kółkiem kierowcy, nie będą mogli prowadzić samochodu nocą. Na razie nie wiadomo, o jaką porę dokładnie chodzi i czas.
Kolejna propozycja to zakaz samotnej jazdy w samochodzie, co oznacza, że będą zmuszeni podróżować w towarzystwie kierowcy z większym doświadczeniem.
Po trzecie bez względu na kraj, w jakim mieszkają, ma ich obowiązywać zerowy limit alkoholu we krwi. Zastanawiasz się, czy owe restrykcje są złe?

Z jednej strony patrząc na statystyki, nie ma złudzeń co do tego, że świeżych kierowców dobrze jest kontrolować. Z drugiej strony, jeśli zakazać im jazdy nocą i sadzać obok opiekuna to tak, jakby nadal trwały kursy prawa jazdy, a przecież kierowca musi zdobyć doświadczenie.

Unijne propozycje zmiany prawa to na razie jedynie propozycje, a dyrektywa jeszcze może się zmienić. Jedno jest pewne, temat nie zginie jak listek z samochodów polskich kierowców. Dlatego pozostaje mieć nadzieję, że unijne władze przemyślą jeszcze ten temat. Ostateczny kształt dyrektywy poznamy pod koniec przyszłego roku.

mechanik wyjasnil o czym nie wiedza kierowcy
YouTube

Co na to polskie władze?

W Polsce od lat trwa dyskusja nad tym, by młodzi kierowcy przechodzili tzw. okres próby. Gdyby w jej czasie nie przestrzegali przepisów, mogliby szybko stracić uprawnienia.

Jak powszechnie wiadomo lepiej działa metoda marchewki, a nie kija, co oznacza, że dużo lepiej sprawdziłyby się dobre szkolenia niż bolesne restrykcje. Dziś w dużej mierze młodzi kierowcy uczą się jak zdać egzamin, a nie jak prowadzić bezpiecznie samochód.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News