PILNE: Te badania będą teraz obowiązkowe dla kierowców. Nie do wiary, co trzeba będzie skontrolować

PILNE: Te badania będą teraz obowiązkowe dla kierowców. Nie do wiary, co trzeba będzie skontrolować

nowe badania kierowcow UE

Podaj dalej

Nadciąga kolejna rewolucja w przepisach dla kierowców. Mają one obowiązywać już od 1 stycznia 2024 r.- także w Polsce. Unijne propozycje co do obowiązku i zakresu badań zmotoryzowanych są dla niektórych szokujące.

Niebawem wszystko się zmieni – zwłaszcza w życiu kierowców seniorów

Obecnie Polscy seniorzy nie mają obowiązku udowadniania u lekarza, że wciąż nadają się na kierowców. To jednak może się zmienić już na początku przyszłego roku. Jedną z najbardziej kontrowersyjnych zmian przepisów, jest zapis dotyczący zakresu przeprowadzanych badań kierowców po 65 roku życia.

Wszyscy, którzy chcieliby przedłużyć swoje prawo jazdy, muszą się liczyć z wizytą u lekarza, który sprawdzi i wykryje ich ewentualne problemy z koncentracją, a także oceni kondycję psychiczną. To oznacza, że wielu kierowców po 65 roku życia bez takich pozytywnych badań nie wsiądzie już za kierownicę samochodu. Takie obowiązkowe badania psychologiczne to będzie zupełna nowość w przepisach. Jest jeszcze inna, dla nieco starszych kierowców.

obowiazkowy psycholog dla kierowców
Freepik

Po 70 roku życia nowy obowiązek – kurs odświeżający

Obowiązkowe badania psychologiczne po osiągnięciu przez kierowców 65 lat, to nie jedyna nowość. Kierujący pojazdami po 70 roku życia zyskają dodatkowy obowiązek.

Unijni urzędnicy przewidują dla nich obowiązkowe kursy odświeżające. To kolejna propozycja forsowanych przepisów. Wisienką na torcie jest ważność samego dokumentu pozwalającego prowadzić pojazdy. Ten dla wszystkich kierowców ma mieć jednakową datę – 5 lat. Kolejny będzie wydawany na ten sam okres, ale po odbyciu badań lekarskich.

Wygląda na to, że wszystkich kierowców czeka spora rewolucja w uprawnieniach. To jeśli nic się do stycznia nie zmieni. Obecne przepisy nie wszystkich zadowalają. Według unijnych urzędników z Niemiec, taki kształt przepisów może doprowadzić do pogłębienia zjawiska wykluczenia transportowego seniorów. Czytaj także: Ci pracownicy zapukają do drzwi milionów Polaków. Oto, dlaczego trzeba ich będzie wpuścić do środka

Nie jest dla nich jasny powód, dlaczego akurat tylko ta grupa doczekała się specjalnych wymagań. Według opinii niemieckiego automobilklubu ADAC szybkość reakcji i ostrość zmysłów, która pogarsza się zauważalnie wraz z wiekiem, wcale nie zwiększa ryzyka spowodowania wypadku. Seniorzy w statystykach tego typu nie zajmują czołowej pozycji. Faktem jest, że każdy uraz związany z kolizją lub wypadkiem może mieć drastyczny skutek. Na całym świecie aż 56% ofiar (rannych lub zabitych) ma ponad 65 lat – informuje Interia.pl.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News