Paliwo powinno być dużo tańsze, a nie jest. Zażądano oficjalnych wyjaśnień od koncernów paliwowych

Paliwo powinno być dużo tańsze, a nie jest. Zażądano oficjalnych wyjaśnień od koncernów paliwowych

paliwo

Podaj dalej

Nikt już chyba nie ma wątpliwości, kto ma wpływ na to, czy paliwo jest tańsze, czy droższe. W świetle najnowszych obserwacji w krajach Europy zaczęto brać pod lupę nieoczekiwane zyski koncernów, które idą w parze z koszmarem kierowców. W środę Prezydent USA wystosował list do koncernów i zażądał wyjaśnień.

Paliwo powinno być dużo tańsze

W Niemczech i Wielkiej Brytanii rządzący zdecydowali się wprowadzić podatek, którym obciążono koncerny produkujące paliwo. Presja w tej sprawie odniosła skutek, gdy zbadano dogłębnie temat cen paliwa. Koncerny są w świetnej kondycji finansowej, podczas gdy na stacjach trwa cenowy koszmar. Winne tej sytuacji są m.in. marże na paliwa, jakie stosują koncerny paliwowe.

Jak pisze Reuters, Prezydent USA Joe Biden, pod presją niebotycznie wysokich cen paliwa, zażądał w środę od firm rafineryjnych, wyjaśnień, dlaczego nie wprowadzają większej ilości paliwa na rynek.

Amerykański Prezydent wystosował list do dyrektorów firm Marathon Petroleum Corp (MPC.N), Valero Energy Corp (VLO.N) i Exxon Mobil Corp (XOM.N), w którym zarzucił im, że celowo ograniczyły rafinację ropy naftowej dla zwiększenia zysków.

„W czasie wojny, marże zysku rafinerii znacznie przekraczające normalne marże i przenoszone bezpośrednio na amerykańskie rodziny są nie do przyjęcia” – napisał Biden, dodając, że brak rafinerii powoduje wzrost cen gazu szybciej niż ceny ropy.

Ekspert obliczył, ile koncerny zarabiają na obniżce podatków na paliwa dla kierowców. Te cyfry są szokujące

Kierowcy przyparci do muru sięgają po inne środki transportu

Wysokie ceny paliwa mają wpływ na życie wszystkich Polaków. W dobie panującego kryzysu dochodzi do sytuacji, gdy wielu nie stać na tankowanie. Wśród najchętniej wybieranych alternatyw dla transportu jest kolej. Jak pisze Rzeczpospolita, w maju z tego środka transportu skorzystała rekordowa ilość pasażerów. Do tej pory w wielu pociągach wyprzedaje się wszystkie wolne miejsca.

Kolej staje się atrakcyjniejsza, a drogie paliwa mogą sprawić, że podróżujących będzie przybywać jeszcze szybciej – przekonuje Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, cytowany przez Rzeczpospolitą

To, że jest to świetna alternatywa dla samochodu, zauważono już wcześniej w Niemczech. Od 1 czerwca oferuje się podróżnym bilet za 9 euro miesięcznie na wszystkie pociągi. Efekt jest taki, że kolej od 1 czerwca przeżywa prawdziwe oblężenie, co powoduje problemy m.in. z punktualnością.

Kolej podobnie jak paliwo w Polsce, będzie droższa. Ma na to wpływ przewidywana podwyżka cen energii elektrycznej. Dziś stanowi ona 15% ceny biletu.

Od 1 czerwca kierowcy dostaną specjalny bilet zamiast paliwa. Będą na nim jeździć po całym kraju

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News