Część eksploatacyjna samochodu, jaką jest zawieszenie, wykonuje codziennie ogromnie ciężką pracę. Nie tylko dźwiga kilka ton stali, ale nieźle dostaje w kość, gdy samochód pokonuje nierówności na drogach. Na dodatek musi zadbać o odpowiedni komfort podróżowania. Do tej pory, ten cud inżynierii wykonywano ze stali, ale to się zmieni.
Niemcy znaleźli nowe niesamowicie lekkie i trwałe rozwiązanie, dla zawieszenia samochodu
Niemiecki Rheinmetall opracował innowacyjne zastępstwo dla newralgicznej części zawieszenia samochodu. Jak informuje TheDrive zamiast stalowych sprężyn śrubowych, zawieszenie można oprzeć na lżejszej sprężynie wykonanej z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknami.
Dostawca już opracował i przetestował prototyp nowej rewolucyjnej części zawieszenia i stwierdził, że ma znacznie więcej zalet niż wykonana ze stali. Co ma potwierdzać pierwsze zamówienie „producenta marki premium”. To, że Rheinmetall wynalazł sprężynę, która jest do 75% lżejsza, niż konwencjonalna spowodowało, że znalazła już zastosowanie w nowym koncepcyjnym Mercedesie Vision EQXX.

Plastikowe sprężyny zawieszenia mogą zawojować przemysł samochodowy?
Materiał, z którego Rheinmetall wykonał lekkie sprężyny, jest już znane. Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknami (FRP) pojawił się już wcześniej w konstrukcjach zawieszenia samochodów.
Corvette od lat używają resorów piórowych FRP, a Audi pracowało nad tym tematem już w 2014 roku. Dziś po raz pierwszy można zobaczyć lekkie podwozie z włókna szklanego pochodzące z Rheinmetall, unikalne na skalę światową. Już wkrótce może ona zastąpić konwencjonalną stalową sprężynę śrubową w samochodach produkcyjnych różnych marek.
Rheinmetall twierdzi, że lżejsze sprężyny FRP pozwalają na większą różnorodność konstrukcji. Materiał, z jakiego je wykonano ma ponadto wysokie właściwości tłumiące, co pomoże zmniejszyć hałas i wibracje. Prawdziwym hitem jest to, że nie rdzewieją, jak te ze stali.
Mówi się, że sprężyny od Rheinmetall przeszły szeroko zakrojone testy i spotkały się z uznaniem i akceptacją producenta samochodów, który planuje je wykorzystać w prokukcji samochodów. Nie wiadomo jeszcze, kiedy będziemy mogli zobaczyć tę innowacyjną technologię w nowych samochodach. Zakładając, że Ziemia potrzebuje lżejszych pojazdów, a stalowe części ważą swoje, to redukcja wagi sprężyn o 75% to jakby jeździć na jednej, a nie na czterech sprężynach. Wstępną prezentację tego rozwiązania możesz obejrzeć tutaj.
źródło: Jalopnik