Od września prawie 300 zł za wjazd dieslem i benzyniakiem. Opłaty wniosą nawet taksówkarze

Od września prawie 300 zł za wjazd dieslem i benzyniakiem. Opłaty wniosą nawet taksówkarze

Od września prawie 300 zł za wjazd dieslem i benzyniakiem. Opłaty  wniosą nawet taksówkarze

Podaj dalej

Kierowcy posiadający samochody z silnikiem diesla bądź benzynowym będą ponosić dodatkowe opłaty za wjazd do stref wolnych od emisji. Część z nich już działa w wielu miastach Europy, a od września pojawią się kolejne. Tak będzie m.in w Wielkiej Brytanii.

Za brak opłaty kierowcy będą karani grzywnami

Kierowcy, którzy nie wniosą dodatkowej opłaty za wjazd do stref Czystego Powietrza muszą się liczyć z wysokimi karami. W ciągu najbliższych miesięcy wiele się zmieni, bo w kolejnych dużych miastach zapowiedziano wprowadzenie opłat dla właścicieli samochodów spalinowych.

Opłaty to jeden ze sposobów w jaki rząd brytyjski realizuje swoje cele klimatyczne. Strefy czystego powietrza w Bath, Birmingham i Portsmouth działają już od kilku miesięcy. Ponadto strefa Zero Emission Zone w Oksfordzie uwzględnia opłaty od aut z silnikiem benzynowych, dieslem, a nawet hybryd.

Od 26 września zacznie działać Strefa Czystego Powietrza w Bradford. Kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów, które przekraczają limity zanieczyszczeń zapłacą blisko 300 zł za wjazd do strefy (50 funtów). W przypadku furgonetek i minibusów opłata wyniesie 9 funtów (50,70 zł). Taksówkarze zapłacą zaś 7 funtów (39,43 zł). Ci ostatni mogą ubiegać się o dotację w wysokości 3500 funtów (19 716,62 zł) na zakup elektrycznego samochodu. Właściciele samochodów prywatnych nie poniosą opłat.

ULEZ-podatek od diesla samochody
Getty Images

Strefy wolne od emisji także w Bristolu, Tyneside i Sheffield

Kolejne strefy wolne od zanieczyszczeń pojawią się w miastach tj. Bristol, Tyneside i Sheffield. W pierwszym z nich pobieranie opłat wystartuje 28 listopada br. Obecnie 71% jeżdżących tam samochodów spełnia wymogi norm emisji obowiązujące w strefie.

Opłaty nie wniosą właściciele pojazdów benzynowych wyprodukowanych po 2006 r. (Euro 4, 5 i 6) oraz pojazdów z silnikiem Diesla Euro 6 (po 2015 r.)

Kierowcy z Newcastle i Gateshead zobaczą nową strefę czystego powietrza w listopadzie, ale opłaty wniosą dopiero 30 stycznia 2023 r. Z dodatkowymi kosztami muszą się tu liczyć kierowcy taksówek, autobusów i samochodów ciężarowych.

W przypadku Sheffield, Strefa Czystego Powietrza wystartuje „na początku 2023 roku”. Obejmie ona opłatami najbardziej zanieczyszczające powietrze ciężarówki, furgonetki, autobusy i taksówki poruszające się po wewnętrznej obwodnicy i centrum miasta. Prywatnych samochodów, motocykli i motorowerów opłaty nie obejmą.

Strefa czystego powietrza w Greater Manchester miała być największą na świecie strefą pobierania opłat. Jej uruchomienie planowano na 30 maja 2022 r., ale je opóźniono. Decyzja w sprawie nowej daty nie została jeszcze podjęta.

Kierowcy dostali list z ostrzeżeniem. Za starego diesla i benzynę zapłacą ponad 60 zł dziennie

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News