Trwająca pandemia wstrzymała pobieranie wielu podatków, by odciążyć portfele kierowców. Nie zdecydowano się również na wprowadzanie nowych z tego samego względu. Czas ulg jednak dobiega końca i trzeba się przygotować na powrót do „normalności”. W tym roku bowiem wiele przepisów znów zacznie obowiązywać. Tak jak ten, obowiązkowy dla ważnej grupy kierowców.
Okres pandemii pozwolił zaoszczędzić na wydatkach
Zawieszony od 1 sierpnia 2020 r. podatek, stanowił ulgę dla kierowców z branży transportowej. To dlatego, że do tego roku nie musieli płacić daniny za sam fakt poruszania się po brytyjskich drogach. Taką opłatę trzeba tam wnosić za wszystkie samochody ciężarowe o masie powyżej 12 ton.
Nie ma przy tym znaczenia, czy to pojazdy zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, czy jedynie świadczące usługi w transporcie międzynarodowym. Opłata to nic innego jak podatek rekompensata za zużycie dróg.
Obowiązek wnoszenia takich opłat zawieszono na czas pandemii. Wiadomo już, że zaczną znów obowiązywać od lipca. Stawki są różne w zależności od wielu czynników. Średnio przez trzy lata zawieszenia opłat udało się zaoszczędzić kierowcom ponad 15 000 zł.

31 lipca to znów będzie obowiązek dla kierowców samochodów ciężarowych
Po zmianach prawa, od 31 lipca 2023 r. kierowców samochodów ciężarowych znów będzie obowiązywać opłata za zużycie dróg.
Stawki opłat, różnią się w zależności od pojazdu. Ich wysokość kształtuje masa pojazdu, konfiguracja osi i okres, na jaki mają być opłacone. Taki podatek wyniesie nawet 10 funtów dziennie (53 zł) lub 1000 funtów rocznie (5300 zł). Najmniejsze stawki obowiązują te ciężarówki, które mniej zanieczyszczają środowisko.
Do lipca jest możliwa reforma w obowiązkowych opłatach dla kierowców ciężarówek. Na początku 2022 r. brytyjski rząd rozpoczął w tym celu negocjacje z branżą transportową. Na chwilę obecną ciężarówki spełniające najnowsze normy emisji spalin Euro 6 mają prawo do 10% zniżki obowiązkowej opłaty HGV. Gorzej z pojazdami o normach Euro 4 i starszych wprowadzonych między styczniem 2011 a wrześniem 2015. To dlatego, że trzeba za nie zapłacić nawet o 20% więcej.
Warto pamiętać, że brytyjski Departament Transportu (DfT) zajmuje się także wdrożeniem nowych przepisów dotyczących tachografów.
NIE PRZEGAP
Są już wnioski na nowe dopłaty. Kto może je złożyć, by zyskać nawet 120 000 zł na samochód?
Ponad tysiąc złotych co miesiąc przez 3 lata. Na taki dodatek czekali wszyscy