Obowiązkowa opłata 5300 zł - wielu kierowców zapłaci tyle już po 31 lipca 2023 r

Obowiązkowa opłata 5300 zł - wielu kierowców zapłaci tyle już po 31 lipca 2023 r

PIENIĄDZE OPŁATY DLA KIEROWCów

Podaj dalej

Rok 2023 to czas na odwieszanie covidowych obostrzeń dla kierowców, a co za tym idzie konieczność uiszczania opłat, których realizację na ten czas zawieszono. To mus oszczędzania na wydatkach spowodował tę sytuację, a także ogromne zapotrzebowanie na transport drogowy i pełne półki w sklepach. Teraz pora wracać do rzeczywistości, a co za tym idzie do opłacania faktu, że jeździ się po drogach.

Opłata za zużycie dróg przez kierowców samochodów ciężarówek

Zawieszone przez pandemie opłaty dla kierowców samochodów ciężarowych, mogą po zmianach prawa powrócić 31 lipca br. Uchwalono je jako obowiązkowe dla poruszających się po drogach Wielkiej Brytanii pojazdów powyżej 12 ton.

Dla obowiązku uiszczania opłat nie ma znaczenia, czy są to krajowe samochody ciężarowe, czy poruszające się w ramach transportu międzynarodowego. Kierowcy tego typu samochodów zapłacą nawet 53 zł dziennie (10 funtów) albo 5300 zł  (100 funtów) rocznie. Najmniej zapłacą ciężarówki mniej zanieczyszczające środowisko.

Stawki obowiązujących opłat, są różne w zależności od pojazdu. Opierają się na jego masie, konfiguracji osi i okresie, na jaki mają być opłacone.

nowe wyposazenie opłaty dla kierowcow obowiazkowe
Freepik

Możliwa jest reforma w obowiązkowych opłatach dla ciężarówek

Negocjacje stawek opłat z branżą transportową, brytyjski rząd rozpoczął na początku 2022 r. Wszystko po to, by poznać ich opinię na temat ewentualnej reformy obowiązkowej opłaty. Obecnie ciężarówki spełniające normy emisji spalin Euro 6 mają prawo do 10% zniżki opłaty HGV. To oznacza, że opłaty za pojazdy z normą Euro 4 i starsze, wprowadzone między styczniem 2011 a wrześniem 2015 –będą o 20% większe.

W konsultacjach brano pod uwagę fakt, by wysokość opłaty miała odzwierciedlenie w jego „ekologii”. Dlatego ważnym kryterium jest masa pojazdu. Służy, jako orientacyjny wskaźnik zastępczy dla emisji dwutlenku węgla. Stawki dla zagranicznych samochodów ciężarowych mają dotyczyć jedynie faktu samej jazdy sieci dróg Wielkiej Brytanii.

Ponadto Departament Transportu (DfT) wdraża nowe przepisy dotyczące tachografów. Zgodnie z wymogami unijnego systemu czasu pracy kierowców. Inteligentne tachografy drugiej generacji muszą być zainstalowane i obowiązkowo używane. W pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy 21 sierpnia 2023 r. lub później. O szczegółach wprowadzenia nowych tachografów przeczytasz w artykule poniżej.

NIE PRZEGAP

Nowy obowiązek dla kierowców już za pół roku. Muszą to mieć w samochodach – nowych i używanych

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News