Czy to już czas, by kierowcy wymienili to w samochodzie?
Wśród wielu płynów eksploatacyjnych w samochodzie, o których należyty poziom i stan kierowcy powinni dbać, jest jeden kluczowy. Wielu kierowców jego wymianę odkłada, a potem często okazuje się, że moment na skorzystanie z niego niespodziewanie nadszedł.
Nie jest tajemnicą, że kierowcy nie korzystają z tego samego płynu do spryskiwaczy zimą i latem. To dlatego, że w zależności od pogody powinien spełniać określone kryteria. Kierowcy, którzy dadzą się zaskoczyć przymrozkom, nie tylko muszą się liczyć z brakiem dostatecznej widoczności. Letni płyn do spryskiwaczy wpłynie także na elementy układu wycieraczek. Jeśli zamarznie może dojść do uszkodzenia, zarówno pompy płynu jak i samego zbiornika.
Kiedy zatem należy wymienić płyn do spryskiwaczy w samochodzie i na co zwrócić uwagę?

Specjaliści wyjaśniają, jak i kiedy najlepiej to zrobić
W najlepszym przypadku płyn do spryskiwaczy należy wymienić przed nadejściem pierwszych mrozów.
„Zalecamy wymianę na jesień, kiedy letni środek czyszczący znajdujący się w zbiorniku środka czyszczącego zostanie opróżniony” – mówi Thilo Kunst, ekspert w dziedzinie chemii samochodowej z firmy Dekra.
Jeżeli podczas uzupełniania w zbiorniku znajduje się jeszcze letni środek czyszczący, istnieje ryzyko, że zimowy środek czyszczący zostanie zbyt rozcieńczony. W takiej sytuacji nie zapewni kierowcy odpowiedniej ochrony szyb przed mrozem. W efekcie negatywnie wpłynie na widoczność, a także na elementy układu wycieraczek.
Środki do czyszczenia szyb na lato i zimę zawierają różne składniki detergentów, ponieważ są dostosowane do danej pory roku. Dlatego też letni środek czyszczący nie jest w stanie zapewnić ochrony przed zamarzaniem – w przeciwieństwie do środków zimowych. Te zawierają również alkohole, takie jak etanol i glikole.
ciąg dalszy publikacji pod grafiką
Polscy kierowcy muszą wybrać – szykować portfele, albo zmienić samochód. To już w przyszłym roku
Jaki płyn najlepszy dla kierowcy – koncentrat czy mieszanka?
Zimowy środek do czyszczenia szyb samochodowych można zakupić w postaci koncentratu lub gotowej mieszanki. Koncentrat jest często bardziej produktywny i tańszy. Można go zmieszać z wodą destylowaną w plastikowej butelce, by uzyskać w ten sposób środek do czyszczenia szyb.
Wyzwaniem może się jednak okazać znalezienie odpowiedniego stosunku mieszania. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na informacje od producenta. Z reguły kanister koncentratu można rozcieńczyć wodą w stosunku 1:1. Im więcej wody dodasz, tym wyższa będzie temperatura zamarzania.
Na przykład, jeśli napisano „2:1 do -15 stopni Celsjusza”, kierowcy mogą dodać jeden litr wody do dwóch litrów koncentratu, aby zabezpieczyć się przed mrozem nawet do -15 stopni Celsjusza. Trzeba pamiętać, że jeśli chcemy, by mieszanka dobrze zadziałała, należy ją wcześniej wymieszać w wiadrze, a nie dodawać obu składników bezpośrednio do zbiornika. Lejek powinien więc być na wyposażeniu kierowcy. Pomaga w przepompowaniu wody do zbiornika. Czytaj także: Od 1 października kierowcy muszą szykować ponad 7000 zł. To tylko na początek