Nowy taryfikator nie odpuszcza nikomu, o czym wielu kierowców już się przekonało, otrzymując mandat, często nawet podwójny. To bolesne dla portfela doświadczenie, którego warto unikać. Pora roku, jaka pojawiła się w kalendarzu oraz idące wraz z nią ocieplenie, stwarzają idealne warunki do tego, by wypadków było więcej. Często powodowanych przez niewiedzę kierowców, którzy zapominają o jednym bardzo ważnym elemencie.
Kierowcy powinni to zrobić w samochodach po 10 kwietnia
Prognozy pogody są dla kierowców ważną informacją, która pozwala im się przygotować na różne warunki na drogach. Już teraz w zapowiedziach meteorologów pojawią się informacje o temperaturach powyżej 10 stopni. Co to oznacza dla kierowców?
To informacja o tym, że czas najwyższy na zmianę ogumienia. W Polsce i nie tylko obowiązku takiego nie ma. To jednak nie znaczy, że żadnych konsekwencji z tytułu jazdy na zimowych oponach nie ma.
To choćby dlatego, że słabo sobie radzą z wysoką temperaturą lub śliską i mokrą nawierzchnią. Ich budowa, czyli cały bok jest bardziej elastyczny. To w przypadku konieczności szybkiej zmiany kierunku jazdy na suchej nawierzchni daje efekt podobny do jazdy po mokrej. Gorzej radzą sobie również z aquaplaninigiem w wyższych temperaturach.

Czy mandat za zimowe opony latem można dostać?
Pomimo tego, że ustawodawcy nie umieścili w taryfikatorze kary za brak zmiany opon na letnie, to mandat można dostać. To dlatego, że kierowcy mają do czynienia z sytuacją, gdy droga hamowania ulegnie znacznemu wydłużeniu. W przypadku suchej nawierzchni to klika metrów, ale na mokrej to już kilkanaście, jeśli mowa o oponach zimowych w wyższych temperaturach.
Mandat w przypadku spowodowania kolizji samochodem na zimowych oponach? Zagrożenie taką karą jest spore, zwłaszcza dla tych, którzy zdecydowali się „dojechać” zimówki do końca latem. Przypominamy, że wskaźnik TWI jest tu ważnym wyznacznikiem. Jeśli rowki opony mają mniej niż 1,6 mm, mandat się należy niezależnie od tego, czy jest letnia, czy zimowa. Podczas wysokich temperatur opony zimowe ulegają szybszemu zużyciu. To w praktyce oznacza, że nawet w ciągu tygodnia wskaźnik TRW opony może wskazać, że w razie kontroli drogowej mandatu nie unikniemy.
Fakt potwierdzający, że stwarza się spore zagrożenie, decydując się na jazdę na “zimówkach” latem potwierdzają niezależne testy. Warto więc po świętach zmienić ogumienie. Mandat za “kolizję” jest podwójny. Kierowca płaci za wykroczenie, którego skutkiem była kolizja. Ponadto straci dodatkowo 1000 zł za spowodowanie zagrożenia.
NIE PRZEGAP