Kierowcy kombinują, jak zaoszczędzić paliwo. Policja ostrzega- takie praktyki kosztują nawet 1500 zł mandatu

Kierowcy kombinują, jak zaoszczędzić paliwo. Policja ostrzega- takie praktyki kosztują nawet 1500 zł mandatu

jazda na biegu jałowym oszczednosc paliwa

Podaj dalej

Kierowcy na całym świecie zmagają się z problemem, jakim jest drogie paliwo. Dla wielu z nich korzystanie z samochodu to konieczność. Nie ma w tym nic dziwnego, że sięgają po różne metody pozwalające na oszczędności w zużyciu paliwa. Nie wszystkie metody są dozwolone i zgodne z prawem.

Popularna technika pozwalająca zaoszczędzić paliwo grozi mandatem

Jak się okazuje, prawie połowa kierowców przyznała się, że stosuje wybieg, który pozwala im na to, żeby paliwo dłużej pozostało w baku. Mowa o jeździe na biegu neutralnym, gdy kierowca jedzie z nogą wciśniętą na pedale sprzęgła lub z drążkiem zmiany biegów w położeniu neutralnym.

Policja przypomina, że takie zachowanie wiąże się z mandatem dla kierowcy i uszkodzeniem samochodu. Ta znana technika jazdy, wpływa na pracę układu kierowniczego. Robi się niebezpiecznie, gdy kierowca wjedzie w zakręt, a prędkość samochodu wzrasta.

Długotrwała jazda na biegu neutralnym i zwiększone użycie hamulca może osłabić jego skuteczność, a co za tym idzie, może być trudniej wybrać odpowiedni bieg w razie potrzeby. Jak wiadomo brak kontroli nad pojazdem może skutkować potencjalną stłuczką i w najlepszym przypadku skończy się mandatem w wysokości 1000 złotych. W przypadku gdy dojdzie uszczerbku na zdrowiu poszkodowanych, kwota rośnie do 1500, którą uzupełni mandat za popełnione wykroczenie.

Finalnie chęć oszczędzania paliwa może skutkować zakazem korzystania z samochodu, jeśli okaże się, że jest niesprawny.

kierowca mandat paliwo
freepik.com

Jazda na biegu jałowym to małe oszczędności, a spore ryzyko

Stosowana przez kierowców metoda oszczędności paliwa, znacząco ogranicza kierowcy kontrolę nad samochodem. Takie zachowanie jest ryzykowne i niesie zagrożenie nie tylko dla kierowcy i dla pasażerów, ale także dla innych uczestników ruchu.

Podczas zjazdu z górki na biegu ECU silnika wykrywa, że ​​akcelerator nie jest włączony i odcina paliwo przed przedostaniem się do wtryskiwaczy, co oznacza, że samochód nie zużywa paliwa lub zużywa go bardzo mało. Gdy zjeżdżamy ze wzniesienia na biegu jałowym nasz silnik i koła rozłączają się. Taka sytuacja wymusza wysłanie niewielkiej ilości paliwa do silnika, ponieważ samochód nie otrzymuje potrzebnej mocy obrotowej z kół.

Oszczędności na paliwie niewspółmierne do kosztów, gdy dojdzie do uszkodzenia samochodu. Podczas jazdy na biegu neutralnym, kierowcy są zależni od hamulców mechanicznych. Hamowanie silnikiem nie jest wówczas możliwe. To oznacza, że szybciej zużyją tarcze i klocki hamulcowe, zwłaszcza, że wyższe prędkości wymagają większej siły hamowania.

Tak naprawdę jedynym efektem jazdy na biegu jałowym jest zużycie części samochodu, co może mieć fatalne skutki. Oszczędności paliwa są niewielkie. To nie znaczy, że powyższa technika jazdy nie przyda się wtedy, gdy paliwa w baku jest mało.To nie znaczy, że jazdy na luzie nalezy się obawiać, wystarczy korzystać z niej rozsądnie.

Właściciele nowczesnych samochodów wyposażonych w zaawansowane automatyczne skrzynie biegów, korzystają z tzw. trybu żeglowania. To nic innego jak jazda na luzie, która ma na celu zmniejszyć zużycie paliwa. Właściciele manualnych skrzyń biegów muszą się sporo napracować, by osiągnąć podobne wyniki.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News