W związku nadchodzącą zmianą przepisów kierowcy mają w perspektywie nowy wydatek, a mechanicy zarobek. To z uwagi na konieczność spełnienia unijnych wymogów wyposażenia samochodów. Te obejmą kierujących nie tylko z Unii Europejskiej, ale także tych z Norwegii, Wielkiej Brytanii czy Szwajcarii. Co musi się w nich znaleźć i czy we wszystkich?
Nowe urządzenia obowiązkowe tylko dla tych samochodów
Tylko półtora roku mają kierowcy samochodów ciężarowych na wymianę ważnych dla nich urządzeń, które pozwolą kontrolującym ich służbom uzyskać informacje m.in. o czasie ich pracy i odpoczynku. Tachografy, bo o nich mowa, które posiadają obecnie w używanych samochodach ciężarowych, podlegają obowiązkowej wymianie. Zastąpią je nowe inteligentne urządzenia drugiej generacji. Wymóg ich posiadania wejdzie w życie 31 grudnia 2024 r. Czy wszyscy kierowcy ciężarówek muszą je posiadać?
Obowiązek wyposażenia ciężarówki w nowoczesny tachograf obejmuje te pojazdy, które poruszają się w ruchu międzynarodowym i które zarejestrowano przez 15 czerwca 2019 roku. Nowy przepis obejmie nie tylko unijne samochody ciężarowe, ale także te ze Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii, jeśli będą się poruszać po unijnych drogach.

Kierowcy starszych ciężarówek ze specjalną wersją tachografów
Nowe tachografy stanowią problem dla kierowcy, a także właściciela starszego pojazdu ciężarowego. Zamontowanie nowoczesnych tachografów w takich samochodach, nie jest tak proste, jak w tych nowoczesnych. W związku z tym, jak pisze portal 40ton.pl, producenci już nad nimi pracują, by je odpowiednio dostosować.
Problemem dla starszych samochodów ciężarowych jest montaż inteligentnego urządzenia z anteną DSRC zamkniętą w jego obudowie. W związku z tym, jak informuje portal, co najmniej jeden producent tachografów planuje przygotowanie specjalnej wersji dla używanych ciężarówek. Przygotowany dla nich tachograf z wydzieloną anteną, trzeba będzie umieścić na podszybiu.
Nowe obowiązkowe urządzenia to działanie przeciwko manipulacjom czasem pracy i odpoczynku kierowcy. Kary za te przewinienia to wciąż bardzo częsty efekt przeprowadzanych kontroli kierowców. Nowoczesne tachografy, wyposażone w anteny DSRC na bieżąco poinformują o swoich parametrach pracy i przekażą zdalnie inspektorom informację, czy dany kierowca przekroczył dopuszczalne normy pracy, jazdy lub odpoczynku.
Nowe ciężarówki wyjadą z taśm produkcyjnych już z nowymi tachografami. W starszych zamontują je mechanicy, co oznacza dla nich zarobek. Wszystkie pojazdy ze starszymi tachografami trzeba będzie do nich zaprowadzić, by wymienili urządzenia na nowe. To oczywiście tylko wtedy, gdy poruszają się w ruchu międzynarodowym.
NIE PRZEGAP