Ekspert obliczył, ile koncerny zarabiają na obniżce podatków na paliwa dla kierowców. Te cyfry są szokujące

Ekspert obliczył, ile koncerny zarabiają na obniżce podatków na paliwa dla kierowców. Te cyfry są szokujące

ceny paliwa

Podaj dalej

Zniżki na paliwa dla kierowców w postaci mniejszego podatku lub rabatów mają na celu odciążyć kierowców od sporych wydatków na tankowanie. Coraz częściej okazuje się jednak, że są bardziej ulgą dla koncernów paliwowych. Świetnym przykładem tego, jak w rzeczywistości działa ulga na paliwa są Niemcy i Wielka Brytania.

Skala zarobków na zniżkach na paliwa jest szokująca

Rządowy rabat na paliwa w Niemczech, wprowadzono po długich oczekiwaniach 1 czerwca. Analizy sporządzone przez ekonomistę-eksperta dla „Welt am Sonntag” ujawniają, kto tak naprawdę dostaje rabat.

Według publikacji Buisness Insider, od początku czerwca około dwie trzecie ulgi podatkowej trafiło nie do kierowców, a do koncernów paliwowych. Tym samym stanowiło dodatkowy dochód. Obliczeń na potrzeby Welt am Sonntag” dokonał Johannes Schwanitz, a liczby są szokujące.

Mówią one, że między 1 a 10 czerwca tylko dziesięć centów (0,46 zł) z 35,2 centów (ok.1,61 zł)zaoszczędzonych na litrze benzyny premium E5, trafiło do kierowców. Pozostała kwota trafiła do koncernów paliwowych jako dodatkowy zysk.

„Jeśli dodamy wzrost marży na olej napędowy, uzyskamy wzrost zysku brutto dla firm wydobywających ropę o wysokim trzycyfrowym przedziale milionów miesięcznie”– powiedział Schwanitz dla „Welt am Sonntag”:

Powyższą publikację skomentował na łamach der Spiegel niemiecki minister ds. gospodarki Robert Habeck

„Oczywiście stało się to, przed czym wielu ekspertów ostrzegało: firmy wydobywające ropę naftową czerpią zyski, a konsumenci nie zauważają obniżki podatków”.

ceny paliwa tankowanie podatki
ceny paliwa tankowanie podatki

Pojawiają się oskarżenia o zwiększanie własnych zysków przez koncerny

Ceny paliwa to zdzierstwo, dlatego niemiecki minister ma planach umożliwienie organom ochrony konkurencji podjęcie interwencji. Bez  udowodnienia naruszenia prawa konkurencji. Do tej pory udowodnienie nielegalnej zmowy cenowej między koncernami było trudne. Należy się spodziewać, że w najbliższych tygodniach w Niemczech prawo antymonopolowe zyska nowe ostrzejsze przepisy.

Według publikacji niemieckiego „Spiegla” ta planowana zmiana pozwoli państwu szybciej zgarnąć dodatkowe zyski koncernów paliwowych. Obecnie pojawiają się zatargi pomiędzy koncernami, a stacjami benzynowymi. Grupa chroniąca interesy stacji benzynowych TIV oskarżyła koncerny o zwiększanie własnych zysków. Obniżka podatków wprowadzona przez niemiecki rząd, zniknęła w znacznym stopniu. Dlatego, że przed jej wprowadzeniem ceny paliwa znów wzrosły.

W Wielkiej Brytanii w odpowiedzi na rosnące ceny paliwa ponad 100 000 kierowców zwróciło się z petycją o opodatkowanie dodatkowych zysków koncernów paliwowych. Presja na rządzących odniosła skutek. Rządzący wprowadzili 25% opłatę od zysków dla koncernów paliwowych. Brytyjczycy domagali się, by rząd obniżył ceny paliwa poprzez obniżenie o 40% podatku na paliwa i VAT na 2 lata.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News