Eksperci sprawdzili jak naprawdę działa nowe paliwo. Silnik dostaje „łyk wódki”

Eksperci sprawdzili jak naprawdę działa nowe paliwo. Silnik dostaje „łyk wódki”

e10-nowe paliwo uk

Podaj dalej

Paliwo z wyższą mieszanką bioetanolu zbiera kolejne recenzje, zaraz po tym, jak stało się podstawową benzyną na stacjach paliw. Wyższość ekologii w transporcie jest kluczowa, ale ten fakt
nie do końca zadowala kierowców. Niektórzy mają z nim spore problemy.

Nowe paliwo może wywołać trwałego kaca

Nowe paliwo składa się w 10% z materiałów takich jak zboża niskiej jakości, cukry i odpady drzewne, dzięki czemu jest bardziej ekologiczne niż dotychczas stosowana benzyna E5.

Chociaż ma za zadanie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych i może obniżyć emisje CO2 w transporcie o 750 000 ton rocznie, generuje sporo problemów. Zwłaszcza kierowcom, których samochody mają ponad 10 lat.

Grupa SulNOx, która specjalizuje się w dostarczaniu odpowiednich rozwiązań w zakresie dekarbonizacji ciekłych paliw węglowodorowych, również skrytykowała nowy standard benzyny.
Dr Dan Clarke, dyrektor ds. nauki i technologii SulNOx, powiedział:

„E10 zawiera więcej bioetanolu, rodzaju alkoholu wytwarzanego z roślin, i to właśnie może wywołać trwałego kaca. Dla wielu kierowców E10 jest pozytywnym krokiem w kierunku dekarbonizacji, ale jego wdrożenie może również prowadzić do wzrostu kosztów i obniżonych osiągów w niektórych samochodach oraz powodować poważniejsze problemy w przypadku znacznej liczby starszych, ale nadal sprawnych pojazdów. Głównym problemem jest to, że dodatkowa zawartość bioetanolu w E10 woli mieszać się z wodą w przeciwieństwie do benzyny i tam, gdzie jest ich wystarczająca ilość, opuszcza benzynę i łączy się z wodą, tworząc osobną warstwę na dnie zbiornik paliwa”

W skrócie ekspert uważa, że przewód paliwowy czerpie paliwo z tej wodnistej mieszanki alkoholowej, która jest pompowana bezpośrednio do silnika. Co w rezultacie zwiększa ryzyko uszkodzeń i awarii. To oznacza, iż więcej samochodów przejdzie w „tryb awaryjny”

e10-nowe paliwo uk
Getty Images

Kondycjoner benzyny zapobiega problemom z nowym paliwem w baku

Generalnie wszystkie samochody wyprodukowane po 2011 roku, powinny działać na nowym paliwie, ale zaleca się kierowcom sprawdzenie rządowego kontrolera E10.

Brytyjski rząd uruchomił specjalną stronę na której można sprawdzić czy samochód można zatankować ekologicznym paliwem. Jednak to nie okazało się wystarczające i wiarygodne, bo doszło do kilku zdarzeń, gdy nowe paliwo zawiodło kierowców.

Dlatego SulNOx opracował kondycjoner benzyny, który łagodzi wszelkie potencjalne problemy związane z separacją bioetanolu. Podnosi go z dna zbiornika i ponownie rozprasza go w paliwie.

Chociaż wprowadzenie E10 jest krokiem naprzód w kierunku dekarbonizacji, problemy z łączeniem alkoholu z wodą są jak produkcja wódki w zbiorniku paliw – powiedział dyrektor generalny SulNOx Group Plc, Ben Richardson.

Produkt od SulNOxEco, Petrol Conditioner oferuje kierowcom natychmiastową ochronę przed korozją i wodą, jaką powoduje nowe paliwo E10. Jak twierdzi dyrektor firmy, zapewnia znacznie większą redukcję emisji nawet o 30 procent. Tym samym oszczędza pieniądze kierowców i poprawia przebieg w samochodzi. W efekcie zwiększa wydajność spalania paliwa.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News