Czy smalec może zastąpić olej silnikowy? Fachowcy od samochodów przeprowadzili test [WIDEO]

Czy smalec może zastąpić olej silnikowy? Fachowcy od samochodów przeprowadzili test [WIDEO]

fachowcy od samochodów zastosowali smalec zamiast oleju silnikowego test

Podaj dalej

„Miłośnicy czterech kółek” to kanał na YouTube chętnie oglądany przez fanów samochodów. W szeregu ciekawych odcinków poświęconych tematyce eksploatacji znalazło się miejsce na alternatywne środki zastępujące olej silnikowy.

Czy smalec może zastąpić olej silnikowy?

W najnowszym odcinku udostępnionym na kanale M4K zbadano czy da się długodystansowo jeździć na smalcu zamiast oleju silnikowego. Do testów posłużył zadbany egzemplarz BMW E 36 Touring.

Samochód wyposażony w ośmiozaworową jednostkę 1,8 i generujący moc 115 KM i 165 Nm, po pomyślnie zakończonym teście ma objechać Polskę na smalcu zamiast oleju silnikowego.

Przed tym zabiegiem w dwóch misach podgrzano do temperatury 90 stopni odpowiednio smalec i olej 5W40. Test miał na celu sprawdzenie, czy oba produkty po rozgrzaniu są jednakowe pod względem gęstości. Następnie zmierzono ciśnienie oleju na biegu jałowym, które wyniosło ok. 1,8 bara.

Po wypłukaniu silnika i pozbyciu się resztek oleju silnikowego trafiło do niego 4,1 litra rozpuszczonego smalcu. Po zmierzeniu ciśnienia okazało się, że ciśnienie smalcu na biegu jałowym jest wyższe niż w przypadku oleju silnikowego.

specjalisci od samochodow zalali smalec zamiast oleju silnikowego
YouTube M4K

Pokonanie dystansu ponad 200 km na smalcu ujawniło, czy to dobra alternatywa dla samochodów

Samochód ze smalcem zamiast oleju silnikowego użyty jako zamiennik droższego środka smarującego dla samochodów przejechał dystans ponad 200 kilometrów. W trakcie testu kierowca miał znaczne obawy czy smalec nie ulegnie szybkiemu wypaleniu, co dodatkowo potęgował spadek ciśnienia do 1 bara. Jak wiadomo, kluczowym parametrem są właściwości smarne, które pozwalają na prawidłową pracę silnika.

Podczas jazdy w cyklu mieszanym, gdzie maksymalną prędkością był czasami 110 km, silnik spalił ok. 7 litrów paliwa. Co najważniejsze pokonanie dystansu ponad 200 kilometrów ze smalcem zamiast oleju, zakończyło się sukcesem. Jedynym minusem okazał się zapach, który dało się wyczuć w kabinie. Kto obstawiał, że silnik się zatrze, gorzko się rozczarował, a na potwierdzenie tego faktu udostępniamy poniżej wideo z testem M4k.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News