Audi TT Bimoto od MTM to prawdziwy sleeper. Radzi sobie nawet z McLarenem [WIDEO]

Audi TT Bimoto od MTM to prawdziwy sleeper. Radzi sobie nawet z McLarenem [WIDEO]

MTM Bimoto Audi TT

Podaj dalej

Model Audi TT pierwszej generacji dziś można uznać klasyk. Po raz pierwszy zaprezentowane w 1995 r. jako koncept prezentuje unikalną stylistykę. W 1998 r. trafiło na ulice, jako model korzystający z platformy PQ34 grupy Volkswagen. Tej samej co Audi A3 i VW Golf Mk4. Wersja od  MTM to mocny konkurent dla McLarena F1? Nie wierzysz? Sprawdź.

Audi TT Bimoto od MTM to legendarny projekt

MTM to słynny niemiecki tuner, którego miłośnikom motoryzacji przedstawiać nie trzeba. Firma założona w 1990 przez Rolanda Mayera, skupia swoją inżynierską moc, tworząc wyjątkowe projekty marek tj. Audi TT Bimoto, które rozsławiło firmę na świecie i biło rekordy prędkości.

W 2003 r. w czasie testów magazynu „Auto Motor und Sport” na torze Nardo zarejestrował swój pierwszy oficjalny rekord prędkości 374 km/h we Włoszech. Tym samym Audi TT Bimoto stało się najszybszym ulicznym testowanym samochodem.

Cztery lata później kolejna wersja projektu osiągnęła jeszcze wyższą prędkość, bo 393 km/h, bijąc oficjalny rekord prędkości na torze testowym w Papenburgu w Niemczech. Taki wynik do tej pory był zarezerwowany dla tacki egzotyków jak McLaren F1 i Bugatti Veyro.

Jakie zdziwienie musiało towarzyszyć wszystkim, którzy do tej pory nazywali Audi TT fryzjerskim samochodem? Ogromne, zwłaszcza że projekt MTM trafił na pierwsze strony gazet. Jakim cudem niemiecki tuner uzyskał takie wyniki?

Audi TT Bimoto MTM
YouTube

MTM stworzyło rakietę w nadwoziu Audi TT

Najbardziej znane dzieło to nie zwykłe Audi TT, to MTM Bimoto. Dlaczego? Ostatni człon nazwy to jedna ze wskazówek i dotyczy napędu tej małej rakiety.

W samochodzie bowiem zamontowano dwa silniki. Jeden znajduje się z przodu a drugi z tyłu w rzędzie zwykle zarezerwowanym dla tylnych siedzeń. Oba silniki to turbodoładowane 1,8 l. a każdy z nich napędza jedną oś. Zdziwisz się, ale każdy z nich współpracował z 6-biegową skrzynią biegów, po jednej na każdą oś.

Jednoczesna praca obu silników pozwoliła tunerowi uzyskać moc pomiędzy 700-800 KM a w kolejnych latach blisko 1000 KM. Stosunek mocy na litr jest ogromny nawet dziś i eliminuje wiele nowoczesnych maszyna o wysokich osiągach.

Audi MTM Bimoto osiągało szokujące czasy w sprincie do 100 km/h. W 2003 r. projekt MTM z zatrzymania potrzebował na to zaledwie 3,7 sekundy. Podczas testów na torze Papenburg w 2007 r poprawił wynik do 3,2 sekundy. To dokładnie tyle ile potrzebuje McLaren F1, by osiągnąć prędkość 386 km/h. Audi TT Bimoto od MTM osiągało prędkość 393 km/h.

Audi TT bimoto MTM 2

Prawdziwy sleeper, który kosztuje fortunę

Stylistyka zewnętrzna Bimoto nie odbiegała zbytnio od seryjnego TT. Przeprojektowano kilka elementów w tym boczne i górne wloty powietrza, które zasilały tylny silnik. Dla poprawy aerodynamiki obniżono przedni i tylny zderzak.

Dla poprawienia osiągów i stabilności samochodu tuner zamontował obszerny tylny spojler. Poszerzone nadkola skrywały 19’calowe koła ze specjalnymi hamulcami tarczowymi od Brembo z 8-tłoczkowymi zaciskami dookoła.
Zapytasz, ile wart jest ten projekt? Koszt tego projektu wynosił około pół miliona dolarów. To nie dziwi, biorąc pod uwagę ogrom prac inżynierów.

Mówi się, że MTM planowało zbudować serię takich sleeperów Bimoto, ale dziś nawet nie wiadomo nawet czy sprzedano chociaż jeden. Ostatni raz widziano Audi TT Bimoto wiele lat temu, co nie oznacza, że ten wyjątkowy dwusilnikowy projekt nie siedzi do dziś w sercu entuzjastów samochodów.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News