Audi to quattro, ale to ten innowacyjny detal sprawia, że dziś wszyscy pragną RS3 w garażu [WIDEO]

Audi to quattro, ale to ten innowacyjny detal sprawia, że dziś wszyscy pragną RS3 w garażu [WIDEO]

audi rs3 drift mode

Podaj dalej

Marka Audi od zawsze kojarzy się z genialnym napędem quattro, który przez lata przeszedł szereg zmian. Napęd na wszystkie koła nadal jest jednym z najlepszych, który zapewnia optymalną przyczepność na każdej nawierzchni. Innowacje zastosowane w najnowszym Audi RS3 oferują szczególny rodzaj frajdy z prowadzenia samochodów marki.

Gdy Audi łączy quattro z RS Torque Splitter jesteś zwinny jak gekon

W najnowszym Audi RS3 zastosowano układ napędowy quattro w połączeniu z RS Torque Splitter. To połączenie pozwala dryfować w zakrętach samochodem z napędem na wszystkie koła i trzymać się nawierzchni niczym gekon. Jak to działa?

Jeśli się zdobędziesz na odwagę i wybierzesz na tor, wszystko, co musisz zrobić to otworzyć menu systemu dynamicznej obsługi Audi drive select. Wśród dostępnych tam znanych trybów: wydajność, komfort, automatyczny, dynamiczny, RS Individual są dwa wyjątkowe. To specyficzne dla modeli RS profile jazdy, RS Performance na tor wyścigowy i RS Torque Rear do użytku na zamkniętych drogach. Ten ostatni tryb to ustawienie, którego potrzebujesz, by poczuć najnowsze innowacje w napędzie na cztery koła.

Jedną z najważniejszych innowacji pod względem technicznym jest RS Torque Splitter. Znany napęd quattro marki jest identyczny jak w poprzednim wydaniu modelu, ale jeśli chodzi o tylną oś zaszły pewne zmiany.

Mechanizm różnicowy tylnej osi z wcześniejszym pakietem sprzęgła wielotarczowego zmieniono na elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe na każdym wale napędowym. Dzięki temu RS Torque Splitter pozwala w pełni zmiennie rozdzielać moment napędowy tylnej osi między tylne koła. W rezultacie samochód ma lepszą stabilność, zwłaszcza na mokrym podłożu. Teraz jest zwinny jak gekon, gdy szybko pokonujesz zakręty.

audi rs3 drift mode quattro

Diabeł tkwi w szczegółach

Jeśli chcesz wiedzieć, jak to działa technicznie rzecz biorąc, spieszymy z wyjaśnieniem. Moment obrotowy dostarczany do skrzyni biegów przez silnik jest przekształcany w zależności od wybranego biegu. W dalszej kolejności jest przykładany do obudowy mechanizmu różnicowego napędu przedniej osi jako ogólny moment napędowy.

Stamtąd całkowity moment napędowy trafia na przednie koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego osi przedniej, a po zamknięciu sprzęgieł RS Torque Splitter – na oś tylną za pośrednictwem przekładni kątowej i wału Kardana. Brzmi skomplikowanie? Możesz skorzystać z wideo, jakie znajdziesz tutaj.

Wał Kardana połączono bezpośrednio z RS Torque Splitter bez przekładni. W sytuacji, gdy jedno z przednich kół wpadnie w poślizg, uwolniony w ten sposób moment obrotowy trafia na jedno lub oba koła osi tylnej. W sumie na tylną oś można przenieść maksymalnie 50% siły napędowej.

Tryb RS Torque Rear, zaprojektowano specjalnie na zamknięte drogi. To dlatego, że wywołuje znaczną nadsterowność, przenosząc cały moment napędowy na tylną oś. Mówiąc dokładniej- na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu.

Nie ma większego szczęścia jak możliwość wykorzystania sportowej dynamiki samochodu w połączeniu z jazdą w poprzek.  Zwłaszcza gdy pod maską masz wyjątkową 5-cylindrową jednostkę o mocy 400 KM.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News